Wij hebben er niet direct iets aan. Wel indirect: het zou een enorme hoeveelheid kennis opleveren.

Het zou ook filosofisch een enorme impact hebben, vooral op mensen die onze aarde toch nog als een soort middelpunt van het heelal zien, met de mens als doel van de schepping.

We zouden kunnen bestuderen of er een relatie is tussen het leven op Mars en dat op Aarde. Wellicht dat het leven op één plek is ontstaan, en vervolgens via meteorieten aan planeethopping heeft gedaan.

Het zou ook kunnen dat het leven op Mars een heel andere basis heeft, omdat het onafhankelijk van het leven op Aarde is ontstaan. Dan hebben we echt een anderssoortige levensvorm. Dat biedt enorm veel kennis voor de ontwikkeling van ons leven, en van dat op Mars.

Ook als het leven op Mars en dat op Aarde dezelfde oorsprong hebben, hebben beide zich daarna grotendeels onafhankelijk van elkaar ontwikkeld. Het vinden van overeenkomsten en verschillen levert ook dan weer heel veel kennis op over het leven in zijn algemeenheid.

Vergelijk het met de studie van het weer op Mars, Venus, Jupiter, Io, enzovoort. Die kennis kunnen we toepassen op Aarde, zodat we onze eigen weersystemen beter begrijpen. Onder andere weten we dan welke karakteristieken van ons weersysteem algemeen zijn (op elke planeet voorkomen), en welke karakteristieken uniek zijn voor de Aarde.

Hetzelfde geldt voor de studie van de geologie van andere planeten.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het verandert enige discussies over de oorsprong van het leven.

1) Het wordt extreem onwaarschijnlijk dat het scheppingsverhaal uit de bijbel klopt
2) Het geeft een verklaring voor de complexiteit van ons DNA: Als we uitgaan van evolutie, dan komen we een paar miljard jaar tekort om de complexiteit van DNA te verklaren. Er wordt vanuit gegaan dat er wellicht DNA in de 'oersoep' gekomen is op een meteoriet oid. Leven op een andere plek in he thelaal zou dit bevestigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zou dan eventueel gekeken kunnen worden of er ook leven mogelijk is voor ons als mens. Zodat we daar, eventueel met enige aanpassingen, ook kunnen wonen. Er kan op die manier rekening gehouden worden met eventuele rampen op aarde, vergaan van aarde.. en dan Mars als toevluchtsoord begruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik denk dat een partij als de PVV daar wel raad mee weet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 Goedkope reactie
Totaal niet kunnen we ermee... En we hebben er niets aan ook...

Mars is Nuts... en allemaal één pot nat... Er is maar één home en dat is 127.0.0.1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zucht
Ons zelfbeeld zal daarmee totaal veranderen. Wetenschap,inzichten,religies zouden herzien moeten worden . We zullen gedwongen worden nog meer out of the box te gaan denken. Natuurlijk zal de mens zakelijk als hij is meteen bekijken of we het wellicht kunnen eten of anderszins kunnen uitbuiten . Stel er is communicatie mogelijk wat zou het bizar zijn als dat leven misschien ook in een God gelooft . Zo zijn er vele dingen die je kan vergelijken en delen . We kunnen dingen overnemen of leren van hun fouten. Pffff tja we kunnen er veel mee denk het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Oh, da's leuk, een andere insteek. Jij gaat uit van de mogelijkheid tot intelligent leven. Ik ga automatisch uit van de mogelijkheid van iets dat wij bacteriën zouden noemen.
Op vakantie gaan.!

Toegevoegd na 56 seconden:
En zien hoe de leven daar is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wilt zeggen dat er kans is om verder in de ruimte beschaafder leven is te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou een bewijs zijn, dat het scheppingsverhaal in de bijbel geheel of gedeeltelijk onwaar is en zou de genadeslag zijn voor alle mensen met mens-centered denken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schept een solide draagvlak om bepaalde theorieen te herzien, betwisten of te bekrachtigen. Dat scherpt het algehele beeld aan op verschillende kennis disciplines.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We kunnen het bestuderen.

Heeft het dezelfde bouwstenen als wij, dan zou dit kunnen wijzen op de correctheid van panspermische levensoorsprong op aarde. Dit zou tot gevolg hebben dat we niet alleen rekening hoeven te houden met de omstandigheden op een jonge aarde voor het vinden van een verklaring van de oorsprong van zelfreplicerende moleculen, maar dat omstandigheden elders in de ruimte ook een mogelijke uitkomst bieden.

Heeft het niet dezelfde bouwstenen, dan blijkt dat het ontstaan van leven dus vaker voorkomt dan we tot nog toe denken. Het zou een indicatie zijn dat de ontwikkeling van het leven misschien zelfs vanzelfsprekend zou kunnen zijn binnen stabiele omstandigheden.