Het universum dijt uit. O ja, waar naartoe dan?

Hoe kan het heelal uitdijen als men al aanneemt dat dit al oneindig is.
En waar kunnen we de oorsprong van de oerknal dan vinden?

12 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
12 jaar geleden
Het dijt uit naar buiten, de oorsprong ligt in het midden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je haalt nu 2 theorieën door elkaar.

Antwoorden (5)

Waarheen het uitdijt valt niet te zeggen, omdat men deze ruimte niet kan beschrijven, omdat die er volgens de definitie van een ruimte niet is.

We definiëren ruimte als een lengte/oppervlak of inhoud tussen meerdere objecten. Bedenk maar eens:

Je zit in een ruimte indien hier muren omheen staan, zijn deze muren weg zit je ook niet meer in een "ruimte". Als je dus op de rand van het universum gaat zitten kun je de "ruimte" voorbij de laatste ster/planeet niet beschrijven, omdat je geen referentie hebt dat "verderop" ligt.

Hopelijk heb je hier iets aan.

De oerknal wordt volgens mij niet meer als correct gezien. Maar de oorsprong kan worden herleid door de huidige baan van alle hemellichamen te herleiden naar 1 bepaald punt, rekening houdend met botsingen etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Hopelijk heb je hier iets aan." Nou eigenlijk dus niet, want je zegt: "Waarheen het uitdijt valt niet te zeggen, ..." :P
het kan uitdijen terwijl we aannemen dat het oneindig is, omdat de rand van het heelal niet te bereiken is. Want het heelal dijt uit met de snelheid van het licht. Dus zelfs al zou je er een ruimteschip met de snelheid van het licht (hoogst bereikbare snelheid) achteraan sturen zou je nooit bij de rand kunnen komen, daarom zeggen we dat het heelal oneindig is. Terwijl dit eigenlijk niet echt zo is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het universum is niet oneindig groot. Er zijn geen randen - maar het volume is eindig.

Vergelijk dit met het oppervlak van een opgeblazen ballon. Dat oppervlak heeft ook geen randen - en toch is het eindig, je kunt het aantal cm² meten.

--

Het universum dijt uit - maar "waar naartoe" is een vraag die niet geldig is. Het volume wordt groter, dat is alles wat we kunnen zeggen.

Ook hier komt de ballon weer van pas als analogie. Als je de ballon opblaast, wordt het oppervlak groter. Het blijft eindig, maar het wordt wel groter. Een ballonoppervlakbewoner zou zeggen dat zijn universum uitdijt - maar ook hier kunnen we niet zeggen "waar naartoe". Het enige dat we kunnen zeggen is dat het oppervlak van zijn universum eindig blijft, maar wel steeds groter wordt.

--

De oerknal heeft geen oorsprong.

De mens heeft een beperkt voorstellingsvermogen. Wij zijn daarom geneigd, ons de oerknal voor te stellen als een explosie. Alsof we er vanaf een afstandje naar zouden kunnen kijken.

Maar zo was het niet.

Bij de oerknal ontstond de ruimte zelf. Het was dus niet een explosie die IN de ruimte plaatsvond en vanwaaruit brokstukken alle kanten opvlogen. Het was het ontstaan van de ruimte.

In de ballon-analogie: bij de oerknal ontstond de ballon. Vanaf dat moment wordt de ballon gestaag opgeblazen (dijt de ruimte gestaag uit).

Daarom kunnen wij nergens in het universum het punt aanwijzen waar de oerknal plaatsvond. Dat punt was/is er namelijk niet. Net zoals de ballonbewoner niet kan aanwijzen op welk punt op zijn ballonoppervlak zijn oerknal plaatsvond.

De ruimte *zelf* dijt uit. Sterrenstelsels bewegen zich niet zozeer van ons af - het is beter te zeggen dat de ruimte zelf wordt "opgeblazen". Net zoals stippen die je op de ballon tekent. Als de ballon wordt opgeblazen, neemt de afstand tussen die stippen toe, zonder dat die stippen zich over het oppervlak bewegen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ik wilde het ook over die ballon gaan hebben maar jij legt het veel beter uit dan dat ik het zou kunnen :)
Plusje dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er, zoals wordt vermoed, meerdere universa zijn, bestaat dan niet de mogelijkheid dat die "ballonnen elkaar gaan raken en sterrenstelsels gaan collideren?
Cryofiel
12 jaar geleden
Daar is nog niets over te zeggen. Die eventuele andere universa zouden totaal andere natuurwetten kunnen kennen. Dat zou kunnen inhouden, dat ze heel andere dimensies hebben. Onze vier ruimtetijdsdimensies zouden in een ander universum betekenisloos kunnen zijn. Evenzo zouden de dimensies van een ander universum in ons universum betekenisloos kunnen zijn. Als dat zo is, kan zo'n ander universum best bestaan, maar is er geen enkele interactie mogelijk met het onze. Het is dan zelfs niet mogelijk om van 'collideren' te spreken - immers, collideren vereist het samenvallen van posities in beide universa, en als onze ruimtetijd in het andere universum betekenisloos is (niet bestaat), kunnen er geen samenvallende posities zijn. Om maar niet te spreken over dimensies die in twee universa een andere rol spelen. Neem als voorbeeld een grootheid die in een ander universum de rol van (onze) energie heeft. Als diezelfde grootheid in *ons* universum de rol van tijd heeft, dan zal een "botsing" op de volgende manier tot uiting kunnen komen:
--  In het andere universum ziet men in een bepaald gebied energie weglekken.
--  In ons universum ziet men in een bepaald gebied de tijd sneller gaan lopen. Zoiets is, wiskundig-fysisch gezien, een vorm van 'collideren', maar niet de vorm die wij ons er normaliter bij voorstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Het universum dijt uit - maar "waar naartoe" is een vraag die niet geldig is." Is dat net zoiets als vragen hoeveel appels drie peren is?
Hoeveel twee gedeeld door nul is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Net zoals de ballonbewoner niet kan aanwijzen op welk punt op zijn ballonoppervlak zijn oerknal plaatsvond." De ballonbewoner kan 1 dimensie verder denken en dan een middelpunt vinden in die dimensie (nl. een middelpunt waarom heen die ballon zich bevindt).
Is er geen analogie met ons heelal?
Cryofiel
12 jaar geleden
Op je eerste reactie: yep.
Of vragen wat de temperatuur van ons begrotingstekort is. Op je tweede reactie: voor zover ik weet, is er nog geen dergelijke analogie gevonden. Het universum blijkt enorm vlak te zijn (in ballontermen: het oppervlak van de ballon blijkt plat te zijn, in de zin van rechtlijnig, niet gebogen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het universum niet gebogen (zo niet 'gebroken' of gelinkt naar een andere dimensie) daar waar zich massa bevindt? Of daar waar zich een zwart gat bevindt?
Cryofiel
12 jaar geleden
Daar waar zich massa bevindt, is de ruimtetijd inderdaad gekromd. Op grote schaal zie je die lokale krommingen niet meer. Op voldoende grote schaal is het universum zo vlak als we maar kunnen meten.
Het universum dijt naar binnen uit. De zon blijft waar hij is, een galaxy ver weg blijft waar hij is, maar de ruimte ertussen neemt toe.

De oorsprong van de oerknal is 13,7 miljard jaar geleden en sindsdien gebleven waar hij is: overal. Maar dat overal is wel flink uitgedijt ondertussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
""Hoe kan het heelal uitdijen als men al aanneemt dat dit al oneindig is.
En waar kunnen we de oorsprong van de oerknal dan vinden?""

Men neemt dat aan maar dit is niet waar!

De oerknal is zon beetje overal zoals gezegd.

Eingelijk is het niet echt een antwoord op je vraag.

Niemand weet er zo veel van er is maar z'on 7% van de universum is ondekt . Ik denk dat je vraag lang zal moeten staan >> want er is nu nog geen antwoordt .