Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een dubbelster planeten hebben ?

Dubbelsterren komen vrijwel even vaak voor als enkelvoudige en is in het heelal dus een normaal verschijnsel. Ik vraag me af of in een dergelijk stelsel vanwege het wisselende patroon van de zwaartekracht wel stabiele planetenbanen mogelijk zijn.

Toegevoegd na 4 dagen:
Twee antwoorden tot dusver. De een zegt wel mogelijk, de andere zegt niet mogelijk. Nu weet ik het nog niet. Wie weet het echt ? Lezen er geen astronomen mee ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
924
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zojuist bekend geworden:
ruimtetelescoop kepler heeft planeet ontdekt (kepler-16b) in baan rond dubbelster.
Hiermee heb ik mijn vraag beantwoord ;-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja dat is wel mogelijk alleen noemen we dan de baan van zo'n planeet excentriek (zoals Pluto(. Zoals je zelf al aangeeft zou de wegduwende beweging van de anti-zwaartekracht gepaard met de aantrekkende ervoor zorgen dat de baan niet stabiel blijft. Maar het is toch wel een baan, en ook voorspelbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me absoluut onmogelijk, maar het gaat wel om de relatieve afstanden en massa's. Bij zeer grote afstanden tussen de dubbelsterren en een partner van de dubbelster die betrekkelijk klein is zal er wel ruimte zijn voor planeten als mercurius, die dicht bij de zware ster blijven. Er zijn zelfs wel theorieën waarin een dubbelpartner van de zon werd verondersteld meen ik, dus dan zouden wij zelf deel uitmaken van zo een stelsel.
Ik had het me wel eens afgevraagd bij afbeeldingen in de strip "Storm", waarin twee zonnen langs de hemel bewogen. Dat is een zeer instabiele situatie, die dus niet lang zal duren. Ook ons zonnestelsel is op zeer lange termijn niet erg stabiel vanwege de aanwezigheid van Jupiter en Saturnus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding