Welke planeten in het heelal zijn groter dan onze zon?

Wat zijn de namen van de planeten, die groter is dan zon van ons sterrenstelsel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.5K

Antwoorden (5)

Volgens mij zijn er geen planeten groter dan de zon in ons sterrenstelsel. De zon is echt het grootst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen "zon van ons sterrenstelsel". Er zijn honderden miljarden zonnen in ons sterrenstelsel.

In ons zonnestelsel is één zon.

Er is geen planeet bekend die groter is dan onze zon. Met zekerheid bestaat er geen zo'n planeet in ons zonnestelsel.

In ons sterrenstelsel zal er ook geen planeet zijn die groter is dan onze zon. Zo'n planeet zou namelijk zelf een zon worden.

Er zijn wel sterren die zo klein zijn, dat ze kleiner zijn dan bijvoorbeeld Jupiter. Dan is de planeet Jupiter dus groter dan zo'n mini-ster. We hebben het dan over neutronensterren of rode dwergsterren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groter dan de zon hebben we ze niet ontdekt.
De zon heeft namelijk een diameter van 1,4 miljoen kilometer.
De grootste planeet die we hebben kunnen ontdekken buiten ons eigen zonnestelsel heet TrES-4b in Hercules.
Die is 1,8 keer zo groot als Jupiter, onze eigen grootste planeet, dus pakweg 250.000 km in diameter.
AWM
14 jaar geleden
De zon is volgens mij een ster en geen planeet. Als je het over grote sterren hebt is de zon maar een kleintje. Een grotere is bij voorbeeld de Eta Carinae. 800 keer zo groot als de zon, 4 miljoen keer lichtgevender en 100 keer zo zwaar. Google het als je meer wilt weten over deze gigant, die op het punt staat te exploderen, schijnt nogal een spectcle te worden. Hij is 7500 lichtjaren ver weg dus we zullen er geen last van hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkele. De zon is veruit het grootst.
Maar hoe ietepietepeuterig onze zon op heelal-schaal dan weer is, is goed te zien in onderstaande animatie. Kijk en verbaas je.

Op het screenshot van halverwege zie je bijvoorbeeld alle planeten in ons zonnestelsel plus de zon.