Neem het dichtsbijzijnde zonnestelsel (na die van ons). Hoe lang duurt het in mensenjaren als met de snelheid van het licht daarheen wordt gereisd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (3)

De dichtstbijzijnde ster (na de zon) is Proxima Centauri op 4,22 lichtjaar. Met de snelheid van het licht duurt de reis dus 4 jaar, 2 maanden, 19 dagen, 4 uur en 48 minuten. (Maar ga er van uit dat het wat kan schelen afhankelijk van de tijd van het jaar dat je reis begint..)

Toegevoegd na 7 uur:
Naar aanleiding van Inkie's reactie:
Epsilon Eridani is de dichtstbijzijnde ster met een bevestigde exoplaneet (waar ik van weet iig). De ster staat op 10,5 lichtjaar afstand en een reis daar naartoe zou met de lichtsnelheid dus 10 jaar en 6 maanden duren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dichtsbijzijnde zonnestelsel...niet ster.

Dat hangt er vanaf aan wie je het vraagt!

Ten eerste: laten we de afstand voor het gemak afronden op 4 lichtjaar (d.w.z. dat elektromagnetische straling zoals licht er vier jaar over doet om daar naartoe te reizen gezien vanaf de lichtbron, aangenomen dat de lichtbron een constante snelheid in een constante richting heeft).

Waarom afronden op 4 jaar? Dat rekent lekker makkelijk :)

Stel je staat op aarde en je zwaait je broer uit die in dat ruimteschip zit dat met de lichtsnelheid vertrekt, dan duurt het zoals de vorige beantwoorder ook al zei: 4 jaar. Dus jij zet je kookwekker op 4 jaar, en als hij rinkelt weet je dat je broer bij die ster is aangekomen.

Het punt is namelijk: zit je in dat ruimteschip zelf? Dan hangt de reistijd die JIJ ervaart er vanaf hoe hard je precies vliegt. Met daadwerkelijk de lichtsnelheid vliegen gaat je niet lukken omdat de relativiteit van ruimtetijd dat niet toelaat, maar zou je theoretisch een motor hebben die je scheepje met een constante snelheid van bijvoorbeeld .9c ( = 90% van de lichtsnelheid) kan laten vliegen dan kun je het als volgt berekenen:

De formule voor time dilation is: t = t’ / (1-v^2 / c^2) ^ 0.5

t = tijd voor jou op aarde = 4 jaar

t’ = tijd voor je broer in zijn ruimteschip = ?? (dit wilde jij weten)

v = snelheid van bewegend object (die hebben we bedacht op .9c)

c = lichtsnelheid in vacuum. Merk op dat de lichtsnelheid precies exact 1 lichtjaar per jaar is!

We weten t, we weten v en we weten c, dus we kunnen de t’ (reistijd zoals je broer hem gaat ervaren) met eenvoudige middelbare school algebra oplossen:

4 jaar = t’ / (1 - (0.9 lichtjaar_per_jaar) ² / (1 lichtjaar_per jaar ²) ) ^ 0.5

4 jaar = t’ / (1 - 0.9²) ^ 0.5

4 jaar = t’ / 0.44 (afgerond!)

t’ = 4 jaar * 0.44, is dus ongeveer 1.76 jaar, oftewel 21 maanden en een beetje. (Mijn oorspronkelijke antwoord had hier een schandelijke hoofdrekenfout ;) Excuses. Ik vond het verschil al zo groot... :)

Als jouw broer dus bij die ster is, rechtsomkeert maakt en met precies dezelfde snelheid (.9c) terugvliegt, zijn er voor hem 2x 21 maanden en een beetje voorbij gegaan. (Heen en terug bij elkaar dus.) Hij komt terug op aarde, en ziet jou staan, maar voor jou heeft zijn afwezigheid 2x4=8 jaar geduurd! Leuk he, relativiteitstheorie! :)

Ik heb ‘t ff uit mijn hoofd gedaan dus vergeef me eventuele rekenfoutjes :) Maar dit is het idee, en die formule is waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit gaat ook over de dichtsbijzijnde ster. Niet het dichtsbijzijnde zonnestelsel. Ik heb je overigens niet bemint ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens vandale.nl is een zonnestelsel: "groep van hemellichamen met een centraal lichtgevend hemellichaam". Als je dat nerderig benadert zou je wellicht kunnen zeggen dat elke ster dus een zonnestelsel is: een groep van 1 is ook een groep. Maar als je het probeert te interpreteren zoals het woord waarschijnlijk bedoeld is dan heeft Inkie helemaal gelijk :) Visara heeft sowieso gelijk... :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je neemt in je berekening niet mee dat buiten het bereik van de zwaartekracht van ons zonnestelsel de tijd sneller loopt dan in de buurt van de zon en de Aarde :) Je hebt geen ongelijk natuurlijk. De reis zou gezien vanuit een buitenstaander idd 4 jaar duren maar voor degene in het ruimteschip zou de tijd een heel stuk langzamer lopen en de reis een stuk korter duren. Netto echter komt die persoon nog steeds aan op een punt in de tijd 4 jaar na vertrek. Alleen heeft de reis voor de reiziger geen 4 jaar geduurd. De reis is zo dus niet alleen door de ruimte maar ook door de tijd. Dat de reis voor jouw minder lang duurt zal er niks toe doen wanneer je mee neemt dat je nog altijd na dezelfde 4 jaar op je bestemming bent. Heen en terug is nog steeds 8 jaar. Je bent alleen geen 8 jaar ouder geworden. In hoeverre je dan wel of niet kan spreken van een reis van 4 jaar (of 8 inc. terugreis) laat ik even in het midden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heen en terug is acht jaar als je het vanaf de aarde meet... Niet als je het in het ruimteschip meet. Dus ja je kunt best over een roundtrip van 8 jaar spreken, maar dat slaat alleen maar ergens op als je op aarde blijft :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens: wat je zegt klopt, ik neem de zwaartekracht niet mee in mijn berekening omdat dat algemene relativiteitstheorie is en deze time dilation toepasbaar is voor de speciale relativiteitstheorie (anders heb je tamelijk freaky non-euclidiaanse meetkunde nodig en die beheers ik absoluut niet!). De invloed van die lokale zwaartekracht op de tijden waarover wij het hier hebben is echter dermate gering dat het op de berekening zeer weinig invloed zou hebben. Als je in je scheepje aan de lopende band op een paar kilometer langs zwarte gaten scheert dan gaat het uitmaken ja :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trouwens, ik zeg wel "vanaf de aarde" maar ik bedoel natuurlijk "vanaf de aarde, of vanaf een ander object dat vergelijkbare uniforme richting en snelheid heeft als de aarde"... Ik bedoel, als je het vanaf de maan of vanaf pluto meet werkt 't ook nog wel goed genoeg denk ik :)
Rond de melkweg draaien 14 dwergstelsels, waarvan de meest bekende de zogenaamde Magelhaense wolken. Andere satelliet-sterrenstelsels zijn genoemd naar het sterrenbeeld waarin ze worden waargenomen, onder andere de Ursa Majordwerg, Fornax, Draco, Ursa Minor dwerg, Leo, Sextans en Sagittarius.

Het dichtstbijzijnde sterrenstelsel is de Andromedanevel (of M31). Samen met de Melkweg en enkele andere sterrenstelsels behoort hij tot de Lokale Groep. De Andromedanevel is onder gunstige omstandigheden met het blote oog te zien. Helaas is hij niet of nauwelijks te zien in grote steden omdat deze teveel licht uitstralen (lichtvervuiling).

De Andromedanevel heeft dezelfde vorm als de Melkweg, alleen groter. Zijn diameter wordt geschat op 250.000 lichtjaar en de afstand tussen de 2.4 en 2.9 miljoen lichtjaar. Ook is hij lichter en minder dicht dan de Melkweg. Waarnemingen van de Hubble Space Telescope suggereren een dubbele kern. Dit zou het gevolg kunnen zijn van een botsing met een ander melkwegstelsel uit de Lokale Groep.

De Lokale groep.
De melkweg en zijn satellieten maken deel uit van de Lokale Groep, een cluster van zo’n 30 à 40 sterrenstelsels gespreid over een diameter van 10 miljoen lichtjaar. Binnen de lokale groep van sterrenstelsels in een straal van 5 miljoen lichtjaren is ons melkwegstelsel een van de drie grootste. Het dichtstbijzijnde grote sterrenstelsel is de Andromedanevel op een afstand van 2,2 miljoen lichtjaren.

Een lichtjaar is geen maat voor tijd, maar voor snelheid. Een lichtjaar is de afstand die het licht in een jaar aflegt. Dit is 10 biljoen km. (1 met 13 nullen erachter).

Dus als een mens, net zo snel als het licht zou kunnen reizen, zouden we binnen 1 jaar 10 biljoen km afleggen. Echter de andere sterrenstelsels liggen dichterbij.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Heelal

http://www.onszonnestelsel.nl/het-dichtstbijzijnde-sterrenstelsel

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtjaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verhaal blijft onvolledig en slecht: - "Een lichtjaar is geen maat voor tijd, maar voor snelheid." Fout! Een lichtjaar is een eenheid van afstand, niet van snelheid zoals daar staat. - "Dus als een mens, net zo snel als het licht zou kunnen reizen, zouden we binnen 1 jaar 10 biljoen km afleggen." Fout! Als een mens net zo snel als het licht zou KUNNEN reizen zouden we een universum hebben met andere natuurwetten. Als je daar uitspraken over wilt doen zul je toch echt eerst die andere natuurwetten moeten formuleren.
Maar, for the sake of argument: laten we zeggen dat we net doen of er "bijna net zo snel" staat, en "1 jaar en een heel klein beetje". Dan kun je er tenminste zinnig over theoretiseren. Dan hangt het er vanaf of je op de aarde blijft wachten: ja, na 1 jaar zou het ruimtescheepje dat we hadden weggestuurd met 1c VANUIT ONS GEZIEN 10 biljoen km verderop zijn. Voor het de piloot van het ruimtescheepje zelf, als het écht met c zou vliegen, zou bijna geen tijd voorbij zijn gegaan! En dan niet een paar dagen minder dan dat jaar dat de aarde heeft gewacht, maar voor mijn part maar een dag! Of een minuut, of een microseconde, afhankelijk van hoe ver 'v' naar 'c' nadert voor dat ruimteschip. Waarom hebben mensen het over relativistische afstanden en tijden, zonder aan relativisme te doen? Ik blijf dat niet snappen. Zo leert niemand het toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NB: Bij de voorlaatste paragraaf spreek ik ook over "écht met c" en "1c" maar dit is dus met hetzelfde voorbehoud als daarvoor, dat je er "bijna" en "een beetje" bij denkt! :) Voordat mensen gaan zeggen dat ik mezelf tegenspreek... ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Visara. Ligt een zonnestelsel niet IN een sterrenstelsel? Ons zonnestelsel zit ook in een sterrenstelsel (de melkweg). Misschien heb ik mezelf niet goed geinformeerd hierover. @SadBunny. Áchter de zin die jij zo mooi als "fout!" bestempeld, staat toch hetgeen jij zegt?! "Een lichtjaar is de afstand die het licht in een jaar aflegt". Over de hypothese, dat een mens zo snel als het licht zou kunnen reizen...de vragensteller vraagt niet naar de theoretische óf praktische mogelijkheid om als mens zo snel als het licht te reizen. Hij vraagt, hoeveel mensenjaren we er dan over zouden doen. Jij geeft een hele uitleg over iets wat niets met de vraag te maken heeft. Namelijk over de natuurwetten en allerlei andere zaken als ruimteschepen, als er aan komt op een mens die in de tijd reist. Bij een hypothetische vraag zoals deze, ga je er "even" van uit, dat een mens zo snel als het licht kan reizen. De hele theroie over "hoe" is dan totaal niet van belang, dus ik snap je hele uitleg niet.