De ontdekker van Venus is onbekend. Galilei ontdekte wel dat de planeet Venus fasen had. Maandenlang observeerde hij de planeet en ontdekte dat de fasen van Venus veel langer waren dan die van de maan. De maan doorloopt al haar fasen in één maand, maar Venus heeft bijna een anderhalf jaar nodig om een cyclus te doorlopen. Dat betekende natuurlijk dat de baan van Venus rond de aarde veel, veel groter was dan Aristoteles dacht. Een veel eenvoudiger uitleg was dat Venus dichter bij de zon staat dan de aarde en, net als onze planeet rond de zon draait.

Hopelijk heb je er iets aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In aanvulling op het bovenste antwoord:

Aangezien Venus een van de meest zichtbare planeten is, die met het blote oog te zien is, is ontdekking wellicht een te groot woord.

Er zijn wel teksten gevonden uit 1600 voor Christus waarin Venus al werd beschreven, maar je kan ervan uit kan dat zelfs in de prehistorie Venus al bekend was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
‘Planeet’ betekent in het oud Grieks : Dwaalster.
Die naam werd gegeven aan alle ‘sterren’ die zich aan het firmament anders gedroegen dan de ‘gewone sterren ’
Ook de Maan was voor hen een ‘dwaalster’ evenals Venus.
Venus was al bekend in oudere culturen ....Egypte en Soemerië ( huidig Iraq- ongeveer Babylonië ) , zeker meer dan 1700 voor Christus.
De Inca’s zagen dan weer een verband met Venus en de ster Regulus.
Maar het heeft geduurd tot Galilei dat we weten wat een ‘planeet’ is werkelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, maar welk volk heeft het dan ontdekt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weten we niet.
Onze geschiedenis bestaat uit geschreven bronnen ...en die bronnen zijn beperkt.
Istar (Venus) is voor het eerst beschreven door de Babyloniërs (ongeveer 1700 -1800 voor Christus).
Maar het zou me echt verwonderen dat een aantal volkeren daarvóór ze niet kenden.
Vast staat dat bijvoorbeeld oude Polynesiërs meer dan 4000 jaar geleden , de sterrenhemel zeer goed kenden .
ze konden perfect navigeren op de Sterren. Het is dan ook zeer zeker dat ze 'Venus' (onder een andere naam)al kenden. Het is het opvallendste object na de Maan.
Helaas bestaan er geen geschreven bronnen.
De eerste persoon die omhoog keek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze is waarschijnlijk meerdere keren ontdekt in de verschillende culturen die er vroeger op de aarde bestonden, in de verhalen van de Inca's en de Maya's komt de planeet Venus al voor en ook in de oude culturen zoals Perzië en Egypte was Venus bekend. Het was dus al tijden bekend dat deze planeet bestond, maar de oude grieken hebben hem pas vernoemd naar hun godin (van de liefde?) Zo is ook de naamgeving van andere langbekende planeten als Jupiter en Saturnus bepaald. Ze ontdekten dat Venus geen ster maar een "dwaalster" zoals ze het eerst noemden was omdat als je de lucht meerdere (heldere) nachten vergelijkt het licht van deze ster elke nacht een stukje verschuift ten opzichte van de andere sterren.