De namen van de planeten zijn dan ook vaak afgeleid vanuit de geschiedenis. En dan in het bijzonder uit de Griekse en Romeinse mythologie.

Venus de tweede planeet van ons zonnestelsel. De planeet is vernoemd naar Venus; de Romeinse godin van de liefde. Venus is ongeveer net zo groot als de aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De planeet is vernoemd naar Venus, de Romeinse godin van de liefde.

In de westerse astrologie geldt de planeet als archetypisch vrouwelijk, verbonden met de tekens Weegschaal (daghuis) en Stier (nachthuis) en in de horoscoop wordt ze beschouwd als een 'kleine weldoener' (benefactor).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Venus is de Godin van de liefde en de schoonheid. De planeet is waarschijnlijk zo genoemd omdat ze de helderste is van de planeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom Mario? Ik zie niet waarom mijn antwoord niet waardevol is. Het is een prachtig antwoord!
omdat venus zo mooi is en daarom is de planeet genoemd naar de godin van liefde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij ook een -. Geen idee waarom, want je antwoord is prima. Maar als jij minnen gaat uitdelen, doe ik dat lekker ook ;-)
Oorspronkelijk heette Venus naar de Griekse godin van de liefde, Aphrodite. Een discipel van Plato, Philippe van Oponte, heeft de planeten daarna in de Romeinse tijd omgenaamd naar de Romeinse goden en godinnen. En zodoende ging de planeet Venus heten, naar de Romeinse godin van de liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De planeet Venus heeft in verschillende culturen een naam gehad : doch altijd vernoemd naar een belangrijke Godin.
De Babyloniërs noemde haar Istar (soms ook wel eens Massat )
Op een gegeven moment noemden de Egyptenaren ze : Isis (naar de vrouw van een oppergod Osiris)
De Grieken noemden haar onder andere : Hesperia ...(en andere namen)
De Romeinen : Venus (en zo heet ze vandaag nog)

Toegevoegd na 1 dag:
Isis , Aphrodite en Venus zouden volgens internetbronnen in feite ongeveer dezelfde Godin zijn.
Hesperia is een mythisch land (een stukje Mars heeft vandaag ook die naam)