Kan iets sneller bewegen dan de lichtsnelheid? Bijvoorbeeld een komeet? en kunnen we die dan ook nog zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (9)

nee, volgens de relativiteitstheorie kan dit niet.
je weet wel, e=mc^2
als iets sneller dan het licht zou moeten gaan, dan zou daar oneindig veel energie voor nodig zijn, en dat is er niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kan, op dit moment weliswaar, niets sneller gaan dan de lichtsnelheid, afgerond ca 300.000 km/s.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, alles wat massa heeft gaat langzamer volgens de relativiteitstheorie van Einstein. En je mag er wel vanuitgaan dat die klopt!

Enkel straling gaat met de snelheid van het licht, aangezien licht straling is. Dus licht, röntgenstraling, infrarood etc gaan allemaal met 299 792 458 meter per seconde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elektriciteit gaat ook met de lichtsnelheid... Min is overigens niet van mij
Ten eerste, de lichtsnelheid kun je niet 'zien' , alleen maar meten. Wat je ziet is bv. die komeet van je, althans de reflectie van het licht op die komeet, die je ogen dan weer bereikt. Over iets dat sneller is dan licht zijn de geleerden het voorzover ik weet niet eens, maar er schijnt iets te zijn als een 'quark'- deeltje ( nee, echt, ik verzin het niet zelf ) dat zich buiten onze dimensies van tijd/ruimte beweegt i.e. in quantum-mechanica.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tachyonen zouden sneller als het licht gaan voor de rest niets voor zover wij weten (maar dat is niet al te veel).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sneller dan het licht kan niet.
Maar het Heelal wordt wel groter met een snelheid groter dan het licht ?…..dat klopt maar dat is geen beweging op zichzelf . Het is alleen de ruimte die groter wordt..
Wanneer ik stil sta en jij staat aan de andere kant van de weg ook stil is er geen beweging. Maar wanneer de weg zich in de breedte uitbreid sneller dan het licht zullen we mekaar niet meer zien , hoewel we beiden stil staan.
Verder zijn er hypothetische tachyonen die sneller zouden kunnen dan het licht….maar die zijn niet bewezen dat ze bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De woordjes "waarschijnlijk" en "nog" mis ik in je antwoord. Verder een aardig antwoord met een voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat hier voor zover ik me kan informeren over een zekerheid. Maar ik ga me hierin zeker niet verdedigen...daarvoor is mijn kennis te beperkt.
Het heeft me ook wat moeite gekost om iets te begrijpen over de expansie van de ruimte ( roodverschuiving)
Het woordje 'hypothetisch' zelf vind ik persoonlijk zo'n excuus om iets onmogelijk toch mogelijk te laten lijken , met een paar wetenschappelijke truukjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch is dat juist waardoor de wetenschap in staat is om nieuwe vindingen te doen, door het stellen van hypotheses. Hoe onwaarschijnlijk deze ook klinken, anders zouden we vervallen in een statisch gegeven.
Dat proef ik ook in je antwoord (een beetje!) terug... Echter als je door de eeuwen heen kijkt is de wetenschap juist alleen maar in beweging geweest, steeds grenzen verleggende. Het kan een oncomfortabele gedachte oproepen, dat veel dingen niet zo vast liggen en gebaseerd zijn op tijdelijke aannames. Dank je voor dat voorbeeld van de roodverschuiving.
Ik ben zelf heel benieuwd naar de bevindingen van de onderzoekers die aan deeltjesversnellers werken. Dat ze de lichtsnelheid geheel konden stilleggen b.v. vind ik waanzinnig.
HET SPOOK VAN SNELLERE BEWEGING DAN HET LICHT!
-Ondanks Einsteins bezwaren ziet het daartegen wel naar uit, dat het spookt in dit universum, dat minstens 10-duizend maal sneller dan het licht gaat.
-Onmogelijk ruim onder de lichtsnelheid hiervan nog een steek van te kunnen zien. Vergeet komeet.
-Metingen betrekking hebbende op merkwaardige verschijnselen in de quantummechanica:
Metingen met behulp van paren gekoppelde fotonen laten zien dat spookachtige beïnvloeding op afstand echt bestaat.
-Quantum-mechanische koppeling van deeltjes blijven met elkaar verbonden, hoe ver ze ook uit elkaar worden gehaald.
-Vervalt het ene deeltje, dan vervalt het gecorreleerde deeltje naar een toestand die daar quantum-mechanisch bij hoort.

-Niet alles is wat lijkt en later blijkt!
-Was de aarde plat; Nu is hij rond.
-Was de aarde het middelpunt van alles; Nu niet meer.
-Was de aarde geschapen 4000 v.Chr.; Nu 5 miljard geleden.
-Was de mens gevormd uit klei; Nu een evolutie gestart bij prokarote cellen.
-Niets ging sneller dan het licht; Nu ontwaart men lichtspoken.

-Het licht vliegt altijd even snel en is een constante.
-Hoe dichter onze snelheid het licht nadert, hoe exponentieel groter onze massa wordt, zodat we nooit sneller kunnen vliegen. Lichtsnelheid is de grens.

NU KOMT HET:
-Wij kunnen niet sneller tot voorbij de lichtsnelheid, maar dat neemt niet weg dat je niet sneller kunt gaan.
-Eens je 2x sneller dan het licht gaat, kan je 3x sneller of 10x sneller gaan; je kan alleen niet afremmen tot onder de lichtsnelheid.
-Deze barrière zorgt er voor dat er geen contact meer mogelijk is tussen beide werelden; die van onder de lichtsnelheid en die van boven de lichtsnelheid.
-Het is daarom dat we daar dus helaas nooit bewijzen voor kunnen vinden!
-We bevinden ons nu in een fase waar we met snappen of begrijpen, in twee verschillende werelden beland zijn.
-Als je dit snapt, begrijpen we elkaar. Groetjes Cf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort samengevat, volgens de huidige wetenschap niet, maar de mens is niet alwetend en ontdekt voortdurend nieuwe dingen waarover ze vroeger anders dachten. Het is dus niet persé onmogelijk, maar er is ook geen zekerheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sneller gaan dan het licht is onmogelijk.
Dit is te verklaren met de formule:

e=mc²

e = de energie
m = de massa
c = de lichtsnelheid

Verder moet je nog weten dat de massa van een object toeneemt bij een hogere snelheid. Dit is ook wat ervoor zorgt dat de lichtsnelheid niet word overschreden.

Je kan de formule namelijk herschrijven tot:
de wortel van e gedeeld door de wortel van m = c

e = de energie die je nodig hebt om het object met de massa m

Als de snelheid hoger word, word de m dus steeds groter.
Dit houd in dat de energie steeds met meer moet toenemen dan de massa en zou je uiteindelijk oneindig veel energie nodig hebben om dit effect te compenseren. Uiteindelijk krijg je dus twee bijna oneindige getallen. Je kan dus niet sneller gaan dan het licht.

Ook zal bij hoge snelheid de tijd voor dat object relatief vertragen en zal de lichtsnelheid ook hierdoor worden gehandhaafd.