waarom is onze atmosfeer blauw?

Waarom is onze atmosfeer blauw en niet rood of groen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Zijn er ook planeten met een andere kleur atmosfeer en hoe kan dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Planeten met een andere kleur in de atmosfeer: zeker
Mars heeft een roodachtige atmosfeer : door de grote hoeveelheden fijn roest stof in de atmosfeer.
Ook de manen Enceladus en Europa hebben een atmosfeer. De maan Titan heeft een zeer dichte atmosfeer ...door het aanwezige vloeibaat methaan ,zo de atmosfeer er oranje uitzien.
Neptunus is blauwer dan de Aarde , zou te maken hebben met een aantal gassen ...waarschijnlijk methaan in de lagere atmosfeer.
Op sommige planeten is de atmosfeer zodanig dicht ...als zou er een dikke mist hangen ,van diverse oorsprong (Venus) , De gasplaneten : Saturnus Uranus en Jupiter.
Het blauw op de Aarde komt door de lichtbreking en verstrooiing....vanuit de ruimte is onze planeet gedeeltelijk blauw , met oker en wit (oceanen ,land , ijs en wolken)
En de atmosfeer is transparant , met lichte blauwe schijn.
Vanop de Aarde zelf zien we overdag een blauwe schijn , dat komt door verstrooiing van het Zonlicht.Het Zonlicht valt op de moleculen in de dampkring. (zie verder : link)

Toegevoegd na 4 minuten:
beeld : De oranje atmosfeer en een meer met vloeibaar methaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
op Titan

Toegevoegd na 15 minuten:
Nog iets over Mars : Wanneer er weinig stof in de atmosfeer zit , zou de atmosfeer er op Mars ook eerder blauw uitzien.
Velen verwijten de NASA , het blauw uit te gommen ...reden is niet bekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat heeft met het licht te maken dat op de atmosfeer vanaf de zon schijnt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen dat, ook vanwege de gassen die in de atmosfeer zitten ziet hij er blauw uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarentegen hebben een heleboel andere planeten niet echt een 'atmosfeer'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De atmosfeer is blauw doordat de aarde een ozonlaag heeft. Dit houd in dat hoog in de atmosfeer een verhoogde concentratie ozongas is, en aangezien ozon een blauw gas is, heeft de atmosfeer van de aarde een blauwe kleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt doordat er in de atmosfeer van de aarde speciale deeltjes zitten die het licht verstrooien. Dit noemen de wetenschappers Rayleigh Verstrooiing. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Rayleighverstrooiing voor meer informatie.