Welke energiebron zorgt er voor dat de aarde blijft draaien en kunnen we deze bron ook gebruiken voor onze eigen energievoorziening?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat wel verstandig, als er extra energie uit getapt wordt, dan zal de aarde alleen maar langzamer kunnen draaien.
Cryofiel
13 jaar geleden
Geen zorgen, hier kún je geen energie uit aftappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
phoe, een pak van mijn hart!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach... Jammer.

Het beste antwoord

Niet direct, omdat je die draaienergie ergens moet kunnen omzetten (als een dynamo bv). Indirect experimenteert men er wel mee: met de spaceshuttle hebben ze het wel geprobeerd, door een zeer lange kabel uit te rollen en de inductie op die kabel stroom zou opwekken. Dit project is bekent onder STS-75.

http://en.wikipedia.org/wiki/STS-75

http://www.kennislink.nl/publicaties/exotische-voortstuwingssystemen

Ik zou me kunnen voorstellen dat men ooit vergelijkbare kabels aan de aarde kan monteren die tot in de ruimte reiken (op of voorbij geostationair als contragewicht??) waarin stroom opgewekt wordt. Nog zouden zulke kabels te zwaar zijn en te snel breken.

Toegevoegd na 8 minuten:
De aarde heeft net als alle andere sterren en planeten bij de 'big-bang' een slinger gekregen en aangezien er nagenoeg niets is wat de aarde remt, tolt hij door. Door de aantrekking van de zon is de aarde in een baan om de zon 'gevangen'. De energiebron is dus een miniem deel van de 'big bang'.

Toegevoegd na 15 minuten:
Nog een leuke site gevonden (niet geheel on-toppic)
http://www.digischool.nl/na/site05/nieuws2/nieuws2.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Een paar opmerkingen. STS-75 betekent niets anders dan de 75e vlucht van de Shuttle - de Shuttle heet officieel het Space Transportation System, vandaar de afkorting. Tijdens STS-75 zijn meerdere experimenten uitgevoerd, waaronder het tether-experiment waarnaar je refereert. De opgewekte elektrische energie wordt door zo'n kabel echter niet onttrokken aan de draai-energie van de aarde. De energie wordt onttrokken aan de bewegingsenergie van de shuttle. Gevolg van het op deze manier opwekken van elektriciteit is dus, dat de shuttle langzamer rond de aarde gaat bewegen, en dus uiteindelijk naar beneden valt. Je kunt hetzelfde principe ook andersom uitvoeren. Dan wek je elektriciteit op met zonnepanelen, en die elektriciteit voer je in de kabel. Op die manier kun je de snelheid van de shuttle juist verhogen, en daardoor de shuttle in een hogere baan brengen. Het aan de aarde hangen van een dergelijke kabel heeft geen zin. De elektriciteit wordt juist opgewekt doordat de kabel door het magnetische veld van de aarde beweegt. Bij de shuttle is dat het geval, doordat de shuttle in ongeveer 90 minuten rond de aarde draait. Een kabel die aan de aarde is vastgemaakt, draait natuurlijk met de aarde mee, en beweegt zich dus niet door het aardmagnetische veld. Zo'n kabel zal dus geen energie opwekken. Nog een opmerking: de aarde heeft geen slinger gekregen tijdens de Big Bang. De aarde ontstond pas veel later. De aarde ontstond ook niet uit materiaal dat tijdens de Big Bang werd gevormd, maar uit materiaal dat door gestorven sterren de ruimte in is geslingerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke oke, ik haal nog even een kop koffie. Je hebt in alle punten helemaal gelijk. Onder STS-75 is het tether-project uitgevoerd en terug te vinden. Toch kan de je draaiing van de aarde op die manier gebruiken; welliswaar niet vanaf de aarde zelf, maar voor satellieten ed., maar zonnepanelen zijn daar effectiever.
Ik was met een ander project in de war; kabels in de ruimte om als lift te dienen, lijkt me ook handig, maar dat ga ik niet meer meemaken. :-) Dat met de 'big bang' stond niet voor niets tussen ' '; ik had geen zin daar meer bij te halen. Tenslotte maakt het vrij weinig uit, uit welke ontploffing de aarde zijn bewegingsenergie heeft gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gyroscoop blijft altijd in dezelfde richting staan...de aarde draait onder de gyroscoop door. Uit dit verschil is energie te halen....zie verder mijn antwoord waarom ik daar tegen ben.
Cryofiel
13 jaar geleden
Zie mijn reactie onder jouw antwoord voor de reden waarom je, ook met gyroscopen, geen energie kunt winnen uit de rotatie van de aarde.

Andere antwoorden (4)

Geen enkele. Daarom gaat de aarde ook steeds langzamer draaien dankzij remmende factoren.

En nee. Er is dus geen energiebron die we kunnen tappen.

Toegevoegd na 55 seconden:
(Denk aan een tol: Die draait ook heel lang, maar die gaat op een bepaald moment kantelen en valt om als er te veel geremd is)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is de zon de enige energiebron die er voor zorgt dat leven op aarde mogelijk is. En deze bron gebruiken we al las zonne energie.
Dat de aarde draait is niet uit een energiebron maar een gevolg van het sterrenstelsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zonnestelsel is ontstaan uit een oerwolk die al een bepaalde draaiing had. Die draairichting vinden we terug in de beweging van de planeten om de zon en in de rotatie van de zon en de meeste planeten om hun as.

Alles in het heelal draait. Het zou veel raadselachtiger zijn als de aarde niet zou draaien.
De reden dat alles draait kunnen natuurkundigen wel beredeneren. Door de zwaartekracht trekken twee lichamen in de ruimte elkaar aan en als ze vanuit rust worden losgelaten vallen ze naar elkaar. Maar als ze al een kleine eigen beweging hadden loodrecht op de valrichting, dan is de kans groot dat ze elkaar missen en om elkaar heen gaan draaien.
Deeltjes in een grote interstellaire gas- en stofwolk bewegen kriskras door elkaar. Gaat zo'n wolk onder zijn eigen gewicht samentrekken, dan blijft door bovenstaand proces een gezamenlijke draaibeweging voor de wolk over.

Toegevoegd na 4 minuten:
en nee we kunnen deze energie niet gebruiken, voor onze eigen behoefte.

het zou wel kunnen als je een enorme dynamo op de zuid of noord pool zet tergrote van de aarde zelf. maar dat is niet te doen, en dan nog zou je tegen kracht moeten werken wat weer energie kost. :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit heeft iemand een keer het voorstel gedaan om deze energie te gebruiken.

Mbv een gyroscoop zou het ook nog kunnen....

Echter: de aarde draait als een tol. Ga je daar energie aan onttrekken dan zal de aarde vertragen met draaien.
Uit de massa van de aarde en de omloopsnelheid kan je berekenen hoeveel energie er in die draaiing verwerkt zit. En tevens kun je dan uitrekenen hoeveel vermogen je kunt onttrekken en over welke tijd totdat de dag op aarde bv 36 uur duurt....want afremmen van de rotatie van de aarde verlengt de dag.

En vanwege dat laatste , verlenging van de dag en daarmee van temperatuurverschil tussen dag en nacht is het een zeer slecht idee om te beginnen aan energie winning uit de rotatie van de aarde.