De meeste meren ontstaan doordat een rivier of een gletsjer zich insnijdt in de aardkorst en een dal vormt. Dit noemen we erosie. Later wordt er door een of andere reden een barrière gevormd aan het eind van het dal, waardoor het dal volloopt. En daar heb je je meer.

Kunstmatige meren worden gevormd doordat de mens een barrière aan het eind van het dal plaatst (b.v. een stuwdam).

Onderstaande link geeft een heleboel informatie over meren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Aarde is nogal complex , dus het is niet eenvoudig om daar een éénduidig antwoord op te geven.
Kunstmatige meren:De belangrijkste zijn de stuwmeren : voor watervoorziening en stroomopwekking , andere zijn ontstaan door bijv. winning van grondstoffen:bijvoorbeeld kleiputten ,turfwinning , kunstmatige overstromingspolders ,vijvers...Ook de Oosterschelde is kunstmatig door afdamming.
Natuurlijke meren: Een groot deel daarvan zijn ontstaan na de grote ijstijden (Grote Meren in de V.S.) , Finland ,gletsjers:veel bergmeren, Lochs ( fjorden die niet in zee uitmonden)
Andere zijn gevormd door grote verzakkingen en breuken :bijv Tanganyka Meer.
Dan zijn er weer die afgescheiden zijn van de zee (en dikwijls eigen watertoelevering hebben....Bijv :Kaspische Zee.
Grondwater en dieptewater dat aan de oppervlakte komt : bijv in oases.
Kratermeertjes in vulkanen , lagunemeren langs de kust , afgescheiden van zee , vennen (op diverse manieren ontstaan)
Overblijfsels van oude meanders , kreken en wielen
Dit denk ik zijn zowat de voornaamste manieren van ontstaan ....maar dit is zeer onvolledig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onnatuurlijke meren zijn gegraven of er zijn dammen aangelegd.
Natuurlijke meren zijn uitgeslepen door gletsjers en rivieren.