Waarom zijn de tijdzones niet in gelijke banen verdeeld?

Als je kijkt op de kaart met tijdzones dan zie je bijv. bij Rusland dan 1 tijdzone een enorme breedte heeft, waarom omvat niet iedere zone dezelfde breedte?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Tijdzones op zich zijn al artificieel .
Het is vooral een kwestie van politiek , economisch demografische belangen.
De meeste tijdzones , op een paar uitzonderingen na ronden af met 1 uur verschil.
West-Europa bijv. neemt een package van landen met dezelfde zone ...louter economisch ,demografisch en politiek bepaald.
Ook de datumgrens heeft om die redenen enkele afwijkingen.....zodat voor exact dezelfde redenen (ec-dem-pol) , het op het ene eiland van de archipel niet maandag is ipv dinsdag.
Om louter toeristische redenen zijn er dan wel een paar eilanden die de scheiding strikt wel maken .... soms interessant zie pic.

Toegevoegd na 9 minuten:
Foto Tavuki strikte tijdslijn met toeristisch motief.
(nb. Umberto Eco's boek :De slinger van Foucault ...Umberto maakt ook handig gebruik van de verwarring van vandaag en morgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat het in grote landen totaal niet praktisch is, als je zoveel tijdzones hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit om oa te voorkomen dat bijvoorbeeld de ene helft van een stad een uur later is dan de ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een streek/provincie? Het is daar allemaal wat groter dan hier...
In 1 woord: politiek
Het zit vaak net iets genuanceerder maar uiteindelijk is vaak om politieke en wat minder vaak om praktische redenen een bepaalde tijd voor een gebied vastgesteld. Geografisch gezien zou bv Nederland de GMT tijd ipv de CET tijd moeten aanhouden. Er staat me iets van bij dat dit indertijd door de Duitsters is ingevoerd en nooit meer veranderd (Nederland was sowieso niet erg vlot met een uniforme tijd).
Verder is het niet altijd praktisch om een scheiding in tijdzones door een dicht bevolkt gebied te laten lopen. Om niet al te vreemde situaties te krijgen is dan ook meestal besloten door overheden om die scheidslijn zoveel mogelijk over water en dunbevolkte gebieden te laten lopen. Eenheid kan ook een reden zijn. Zo zijn alle Amerikaanse eilanden in de Bering staat (die bij Alaska horen) op dezelfde tijd gezet als heel Alaska en de Russische eilanden op de oost Russische tijd. En in India en China heeft men voor een uniforme nationale tijd gekozen voor het hele land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Formeel gezien heb je gelijk dat al die tijdzones precies even breed moeten zijn, maar dat is niet handig. Zo is het voor het vaste land van Europa veel makkelijker dat de tijd daar hetzelfde is, vandaar dat het meeste van Europa in 1 zone valt. Rusland had vroeger 12 zones, omdat ze vonden dat daar een bepaalde grootheid uitstraalde. Nu zijn ze daar aan het terug van komen omdat het erg onhandig is, vanwege handel en zo. Ze hebben er nu nog 9 dacht ik, en ze gaan nog verder terug.
China heeft om politieke redenen gekozen voor 1 tijdzone.
India heeft eigenlijk 2 tijdzones, maar ook hier hebben ze voor het gemak er 1 van gemaakt en wel het gemiddelde van die 2, vandaar dat ze met een 1/2 uur afwijken van de rest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de tijdzones gelijk zou trekken, zou het op één van de Fiji-eilanden aan de ene kant van het eiland 23 uur later zijn dan aan de andere kant en dat is vrij onwenselijk.