Hoeveel oceaanwater ontvangt geen zonlicht?

Naarmate je dieper onder water gaat, komt er minder zonlicht.
Wat is ongeveer het percentage oceaanwater dat geen zonlicht ontvangt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet te zeggen en ook niet te schatten sinds minder dan 5% van alle oceanen nog niet in kaart zijn gebracht....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
minder dan 5% is dus in kaart gebracht...
Antoni
7 jaar geleden
Alleen de bovenste laag of lagen van het water wordt beschenen door de zon. Dat is maar een heel klein percentage van al het oceaanwater. Het grootste deel van het oceaanwater ontvangt dus geen zonlicht. Ik vermoed dat dat percentage heel dicht bij de 100% zit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Antoni: Nah dat is wel heel erg hoog geschat, licht dringt tot 1000 meter diep de oceaan in, dus wat is het percentage oceaan waar het dieper is dan 1000 meter?
Antoni
7 jaar geleden
Dat wist ik niet, dat zonlicht zo'n 1000 meter diep kan doordringen in het oceaanwater. Dat leek mij onwaarschijnlijk. Weer wat geleerd, leuk!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
minder dan 5% is dus in kaart gebracht… vat ik niet zo goed: https://www.google.nl/search?q=depth+of+ocean+map&num=20&espv=2&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi9kMLRxrvTAhWHLlAKHZKQDMEQ_AUICCgB&biw=1920&bih=1094#imgrc=_ Volgens mij weet men aardig goed hoe diep het op de meeste plekken is.
Reddie
7 jaar geleden
@Antoni, die 1000 meter (en elke andere diepte) is een lukrake greep, en dus onzin.
@MrTomaat, het heeft niets te maken met in kaart brengen, maar met licht dat in het water doordringt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@reddie De vraag staat in biologie. De greep is dus niet lukraak. Maar een die relevant is voor het oceaanleven en fotosynthese. Dat neemt niet weg dat je een goed punt aansnijdt. In de zuiverst vorm van de vraag heb je geheel gelijk (neem ik aan). Ik vraag me echter af of de vrager zijn vraag ook zo strak gedefinieerd bedoelde.

Het beste antwoord

Als je de vraag zo strikt mogelijk bekijkt dan zal het inderdaad naar de 0% gaan.

Echter staat de vraag in de categorie "Biologie" (althans dat stond hij, nu is deze verplaatst) en is de vraag beter op te vatten als:
"Hoeveel oceaanwater ontvangt geen zichtbaar of voor oceaanleven bruikbaar zonlicht?"
Daarop is het antwoord:

Ongeveer 75% ontvangt geen zichtbaar en bruikbaar zonlicht. De bron hieronder stelt ook dat er na 1 kilometer geen licht meer te vinden is hoewel dat technisch niet geheel correct is. Aangezien de oceanen gemiddeld 4km diep zijn, is dus 3/4 pik en pikdonker.

http://oceanservice.noaa.gov/facts/light_travel.html

De zone waar "geen" licht althans geen zichtbaar licht meer voorkomt noemen we de afotische zone.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Afotische_zone

De afotische zone (Grieks: ἅφως aphōs = zonder licht) is het gedeelte van de waterkolom van een meer, zee of oceaan waar geen zonlicht doordringt. De bovengrens van de zone is de plek waar minder dan 1% van het aan het oppervlakte inkomende licht doordringt. De afotische zone ligt onder de fotische zone, het deel van de waterkolom waar zonlicht doordringt. De diepte van de afotische zone hangt af van de troebelheid van het water, het seizoen en de breedtegraad.

Het enige licht dat op deze diepte opvalt, is licht door bioluminescentie. Omdat in de afotische zone geen fotosynthese meer voorkomt, komt voedsel voor de hier levende dieren van naar beneden zinkende dode organismen.

In oceanen kan de diepte oplopen tot meerdere kilometers; op zulke grote diepte leven dieren als alen, reuzeninktvissen, vinarmigen en vampierinktvissen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nul percent van het oceaanwater ontvangt geen licht.
Hoe dieper je gaat, hoe meer licht er al geabsorbeerd is.
Maar er komt nooit een punt dat alle licht geabsorbeerd is.
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Wat versta jij ic onder licht?