Welke kleur van huidskleur hebben mensen uit de Kaukasus?

Welke kleur is de huidskleur van mensen uit de Kaukasus ( Armeniërs, Georgië, Azerbeidzjanen...)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In principe zijn ze gewoon blank tenzij voorvaderen zich met het aziatische (mongoolse) ras hebben vermengd. Dan kunnen ze dus ook geel zijn.

Antwoorden (1)

Die zijn blank.

De vroegste bron over de herkomst van de naam Kaukasus is de Naturalis Historia (ca. 78 na Chr) van de Romein Plinius de Oudere. Plinius schrijft: „De Skythen noemen de berg de Kaukasus Croucasis, wat wit van sneeuw betekent.” De stam *xrohu komt volgens linguïsten van een oud Perzisch woord voor sneeuw of ijs., kas- betekent glinsteren. De Kaukasus is dus een berg die wit glinstert van sneeuw.

Dan Kaukasiërs. Dat kunnen mensen zijn die op die bergketen wonen: Georgiërs, Tsjetsjenen en Osseten bijvoorbeeld. Plinius meldt dat de bewoners van de berg een witte huidskleur hadden. Vergeleken bij Slavische Russen zijn Kaukasiërs gemiddeld tengerder, en velen hebben zwart haar.

Dat Kaukasiër kan ook ‘van het blanke ras’ kan betekenen, komt door de Duitse anatoom en antropoloog Johann Friedrich Blumenbach. Eind achttiende eeuw maakte hij een indeling van de menselijke soort naar vijf rassen: Kaukasisch (wit), Mongools (geel), Amerikaans (rood), Ethiopisch (zwart) en Maleis (bruin).
Blumenbach koos voor de term Kaukasiërs omdat hij dacht dat de mens was ontstaan in de Kaukasus, en omdat hij de mensen daar de allermooiste vond. Zijn indeling baseerde hij op door hem gemeten verschillen in schedelvorm.

In de VS wordt ‘Caucasian’ ook nu nog veel gebruikt om een blanke Amerikaan mee aan te duiden. Maar volgens Bruce Braun, auteur van het boek The rise and fall of the Caucasian race: a political history of racial identity (2006), is de term wetenschappelijk niet te onderbouwen.
Amadea