Omdat de dichtheid van drijfzand hoger is dan die van het menselijk lichaam, zal je volgens de wet van Archimedes blijven drijven.

"De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof of gas ondervindt is even groot als het gewicht van de verplaatste vloeistof of gas."

Die kracht wordt ook wel eens Archimedeskracht genoemd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik leerde het zo op school(de wet van Archimedes):
Een lichaam, geheel of gedeeltelijk in een vloeistof gedompeld ondervindt een opwaardse kracht, die gelijk is aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.

Dat men niet of nagenoeg onmogelijk kan verdrinken in nat drijfzand berust op bovengenoemde natuurwet.
Ik denk toch dat er zeker wel mensen zijn omgekomen in nat drijfzand. Misschien is dat dan geen verdrinking maar je bent wel dood. Wellicht door verstikking.

Zo ook bij droog drijfzand.Daarin zak je dus wel makkelijker weg omdat de opwaardse druk van de verplaatste massa waarin men zich bevindt aanzienlijk minder is. In elk geval onvoldoende om "boven" te blijven. De dood zal door verstikking tot stand komen.