Wat is het verschil tussen Ferrometalen en Non-ferrometalen?

Graag een beetje in Jip en Janneke taal.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
35.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus op Ferrometalen kun je een magneet zetten en Non-Ferrometalen niet?
jc54
11 jaar geleden
Dat gaat helaas niet altijd op. Roestvrij staal is een ferrometaal, maar een magneet houdt daar niet op.

Het beste antwoord

Bovenstaand klopt niet helemaal. In Jip en janneke taal: als het wegroest, is het ferro.
En als het aan een magneet blijft hangen, (en zelf geen magneet is), is het ferro.

Het is bepaald niet zo dat alle ijzerhoudende legeringen ferro zijn.
RVS (roestvast staal) is bijvoorbeeld een non-ferro metaal, waar toch echt 90% staal in zit, met nikkel, waardoor het niet meer roest.

Non ferro metalen roesten ook, maar roesten niet 'weg'. Aluminium roest zelfs zo snel, dat het onmiddellijk bedekt is met een laagje oxidatie. Dit sluit de rest van het aluminium af, waardoor het niet door kan roesten.
Koper oxideert ook, het zogenaamde kopergroen. Maar dit is ook een laag die de rest daarna beschermt.

Maar de beste test is de magneet test.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ha, die 98012201;

De simpelste uitleg is deze: ferrometalen zijn ijzer en alle legeringen daarvan. Alle overige metalen zijn non-ferrometalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alle ferrometalen zijn ijzer houdend of een legering met ijzer b.v. staal
in alle non ferrometalen zijn geen ijzer houdende metalen of een legering zonder ijzer. b.v. aluminium.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ferro rust niet maar non ferrro rust wel.