Wat stellen de inkervingen voor, geheel rondom deze steen? Ik heb 'm gevonden in een bos in Overijssel

Historisch gereedschap?

Toegevoegd na 4 uur:
Voer voor een archeoloog?

Toegevoegd na 4 uur:
Voer voor archeologen?

Toegevoegd na 4 uur:
Let ook op het puntje onderaan bij beide foto's ('bovenkant' + 'onderkant' van de steen). Deze punt lijkt er ook bewust ingeslepen te zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

de stellen niets voor.

deze steen is opgebouwd uit laagjes waarbij poreuze of zachtere lagen eerder 'slijten' of vergaan dan de rest van de steen. ze krijg je 'inkervingen'

soms zie je het ook andersom

Toegevoegd na 3 dagen:
(andere plaatjes of kijk ik nu beter?)

het kan zijn dat de steen een deel is geweest van een groter geheel, en jaren lang aan de rand van een beekje heeft (vast) gelegen waardoor de stroming van het water (verschillende waterstanden) de steen deels heeft laten afslijten.

wie weet was het wel een heel hoekig steentje (deel van een bedrock) dat op zo'n wijze is afgesleten door de ligging dat er enkele scherpe hoekjes zijn overgebleven. (deel wat bv onder in de grond is vastgeraakt van het riviertje)

wat betreft het onderste deel kan er een splinter afraken door (natuur)kracht of andere factoren.
bv. overstroming, modderstroom, aardverschuiving, geraakt worden door grotere stenen, ijspartij wat de boel meevoert en vormt, wind, grondwater, klimaat (vriezen kan laten barsten) etc. alles kan invloed hebben gehad.

stenen die men bewust bewerkt zijn over het algemeen vuurstenen, en veel harder, scherper en dichter van structuur dan deze steen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk is de steen meegesleurd tijdens één of andere ijstijd en toen door harder gesteente " gekerfd ".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is ie waarschijnlijk als tol, door de Neanderthalers bewerkt en gebruikt.