Waardoor ontstond de ijstijd?

Er zijn verschillende theorieën. Maar wat is het meest aannemelijk? Kan het zo geweest zijn dat de Polen op de aardbol tijdelijk uit evenwicht waren door een zware meteorietinslag? Er zijn namelijk aanwijzingen dat de oceanen daar stroomde waar nu woestijnen zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Ik ken maar 1 theorie. Kijk ook even in de bron naar het prachtige plaatje wat er op duidt dat er eens per 100.000 jaar ongeveer een ijstijd is.

Ontstaan van een ijstijd
IJstijden en interglacialen worden primair in gang gezet door variaties in de manier waarop de aarde om de zon draait. Als deze veranderingen ervoor zorgen dat de seizoenverschillen op het noordelijk halfrond klein zijn, treedt er een ijstijd op. In relatief warme winters valt er in het poolgebied meer sneeuw, waardoor ijskappen sneller aangroeien. In de koele zomers zal daarvan minder smelten. De toename van het ijsoppervlak zorgt vervolgens voor een toename van de reflectie van zonlicht, waardoor de aarde afkoelt.

De baan van de aarde rond de zon varieert op drie verschillende manieren:

De stand van de aardas ten opzichte van de aardbaan varieert met een periode van ongeveer 41.000 jaar. Dit wordt ‘obliquiteit’ (scheefheid) genoemd. Naarmate de aardas minder scheef staat, worden de verschillen tussen zomer en winter kleiner.

Verder tolt de aardas, waardoor de poolster eens in de 26.000 jaar in het verlengde van de aardas staat. Dit wordt precessie genoemd. Hierdoor verschuiven de momenten van de kortste en langste afstand tussen aarde en zon in het seizoen. Momenteel wordt de kortste afstand op 3 januari bereikt, waardoor de instraling van de zon tijdens de winter op het noordelijk halfrond groter is dan tijdens de winter op het zuidelijk halfrond. In deze situatie is het verschil tussen zomer en winter eveneens kleiner dan wanneer de kortste afstand tussen de aarde en de zon in juni bereikt wordt.

Ook varieert de ellipticiteit van de baan van de aarde om de zon. In een periode van 100.000 jaar verandert de aardbaan van vrijwel cirkelvormig tot een ellips en weer terug naar cirkelvormig. Momenteel is het verschil tussen de kortste en langste afstand tussen aarde en zon circa 3% dus is de aardbaan een ellips. De ellipticiteit van de aardbaan beïnvloedt vooral de mate waarin het tollen van de aardas van belang is in de seizoensvariatie.

De stand van de aardas, de vorm van de baan om de zon en het tollen van de aardas kunnen er dus samen voor zorgen dat er een ijstijd in gang gezet wordt. Dit gebeurt ongeveer eens in de 100.000 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een prima reactie Pelle +
... maar ik denk dat deze vraag hoort onder Aardrijkskunde & Aardwetenschappen...