Hoe ontstaat het fenomeen van warm of kokend water vanuit de natuur?

Zoals bijvoorbeeld een hotspring die vaak in berggebieden van natuurlijk warm water voorziet, maar zo schijnt er ook een stuk zee te zijn in Nieuw Zeeland waar op een bepaald uur van de dag op één plek warm/heet zeewater voelbaar is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

In het heel erg kort: vulkanisme.

Op sommige plaatsen komt vloeibare magma via kanalen tot heel dicht onder het aardoppervlak. Zelfs zo dicht dat het indirect of direct het daar aanwezige water verwarmt. Op deze plek krijg je hotsprings, geysers, en ook inderdaad van deze plaatsen onder water waar kokend heet water (of zelfs nog warmer door de extreme druk) de zee in gespoten wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hieronder het antwoord uit het Handboek voor de Jonge Woudloper.
In het kort komt het er op neer, dat er in de aardkorst vloeibaar magma voorkomt. Als er water in de buurt van dat magma komt, wordt het verwarmd en kan het een geothermische bron vormen. Het hoeft niet zo te zijn, dat het water echt in contact komt met de magma. In de buurt is genoeg.
Sommige geothermische bronnen zijn geisers, omdat de druk onder de aarde door het ontstaan van waterdamp gaat stijgen en uiteindelijk het water omhoog kan stuwen. Bijna zoals bij een fluitketel die gaat koken.
Als je op geregelde intervallen warmte voelt, dan heb je waarschijnlijk te maken met een ondergrondse geiser waarin de druk een keer in de zoveel tijd zo hoog wordt dat het water dichter bij het aardoppervlak komt.