Is er een relatie tussen aardbevingen en vulkaanuitbarstingen?

Ik bedoel dus dit:

allebei zijn het * ondergrondse* geologische verschijnselen en allebei héél heftig enzo.

Maar wekt zeg maar het één (aardbeving) dan weer het ander (vulkaanuitbarsting) op en andersom?

Hebben die twee natuurverschijnselen invloed op elkaar?

Wie weet dit?

Alvast bedankt....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.7K

Het beste antwoord

Aardbevingen en vulkaanuitbarstingen zijn beide gevolgen van de bewegingen van de aardplaten.

Er zijn twee soorten vulkanen: Stratovulkanen en schildvulkanen.

Stratovulkanen zijn de typische vulkanen met explosieve uitbarstingen, die komen vooral voor op het land. Ze ontstaan als er twee aardplaten onder elkaar duiken, een oceanische plaat en een continentale korst. In deze gebieden komen ook veel aardbevingen voor. Hoe sneller de aardkorsten bewegen, hoe meer aardbevingen en vulkaanuitbarstingen er voor zullen komen.

Schildvulkanen zijn vulkanen die gedurende lange tijd 'uitbarsten' en niet explosief zijn. Ze komen voor bij aardplaten die uit elkaar gaan, vooral op de oceaanbodem. Hier vinden weinig aardbevingen plaats.

Grote aardbevingen en vulkaanuitbarstingen hebben dus dezelfde oorzaak. Daarnaast kunnen vulkaanuitbarstingen ook kleine aardbevingen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hey,Imidazole: een mooi onderbouwt wetenschappelijk antwoord,hoor.
En thnx voor de links...héél interessant.
Voor jou dus een +sje van mij....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok,Imidazole: dit antwoord vindt ik toch wel dat me t meeste aanspreekt.Dus: beste antwoord!

Andere antwoorden (3)

Nee, het zijn platen die over elkaar of uit elkaar drijven. Als ze uitelkaar gaan ontstaat er een vulkaan. Als er een vulkaan uit gaat basten of gaat pruttelen beeft de grond een beetje maar dat heet niet zo veel te maken met een echte aardbeving

Toegevoegd na 1 minuut:
Het hangt er van af Hoe je het bekijkt, de 2 natuur verschijnselen hebben een héél klein beetje invloed op elkaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok,thnx en een =sje voor de moeite...:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
=sje is +sje tuurlijk ;-)
Het enige verband dat ik zie is dat het beide het gevolg kunnen zijn van de beweging van de platen in de aardkorst. Wanneer deze uit elkaar gaan kan er een reeks vulkanen ontstaan, al dan niet gelijktijdig. Beweging van de aardkorst in breuklijnen tussen platen, of in de breuken die er het gevolg van zijn, is een oorzaak van de meeste en ook de grootste aardbevingen.

Terug naar jou vraag. Een vulkaan kan de aarde doen trillen maar iedere ondergrondse actie kan de spanning in breuklijnen ontlasten waardoor de aarde beeft. Een aardbeving is diep ondergronds en kan geen vulkaan veroorzaken, omdat de daaraan ten grondslag liggende breuk al bestond. Alleen de spanning er op wordt ontlast. Wel is het zo dat wanneer continenten botsen en platen, al dan niet gedeeltelijk, onder elkaar schuiven er verderop vulkanen zullen ontstaan doordat gesmolten sedimentgesteente (rhyoliet) lichter is als lava. Een voorbeeld hiervan is het Cascade gebergte in het westen van Amerika. Het gesteente is dan meestal licht van kleur met veel kristallen. Aardbevingen en het botsen van aardschollen is beide de zelfde tektoniek. Het is dus niet zo gek als je aan je linkerhand een vulkanisch gebergte ziet en aan je rechterhand de aarde vaak trilt en er veel breuklijnen zijn. De afstanden zijn dan vaak wel enorm, We kunnen niet spreken van een direct verband tussen aardbevingen en vulkanisme. Een vulkaan zal geen aardbeving veroorzaken maar de ermee gepaard gaande ondergrondse druk en explosies kunnen dat zeker wel. Spreekwoordelijk is het rommelen van een vulkaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow,Waoud! een héél mooi en uitgebreid antwoord.
Ik vindt dat je echt het tot in détails uitleg,hoor.
Bedankt enne.....+sje!
Na een vulkaan uitbarsting ontstaan er gaten in de kern van de aarde. De lava uit de kern van de aarde stroomt naar buiten.
Op een andere plaats ontstaan er dan aardbevingen omdat de vloeibare lava weg is en het daar dan inzakt. Na een vulkaan uitbarsting komen er altijd aardbevingen op een andere plaats. Hoe groter de vulkaan uitbarsting, hoe groter de aardbevingen op andere plaatsen.