Als je alle bergen en heuvels in de zee kon doen zodat al het land gelijk met de zee is, zou er dan nog een zee zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vraag !

Antwoorden (7)

Waar je als ik het goed begrijp eigenlijk naar vraagt is of de inhoud van alle zeeen groter is dan de inhoud van al het land boven zee niveau.

Het is natuurlijk niet een valide argument, maar als educated guess, als we kijken nar het oppervlak is het zeeoppervlak groter dan het landoppervlak. Ook de diepste trog is meen ik 11km diep en de hoogste berg 8-9 km hoog. Dus ik gok dat er dan meer water is en er dus nog zee overblijft. Maar als je het precies wilt weten zou je een eind komen met de gemiddelde zeediepte en land hoogte en de verhouding tussen land en zee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is er nog zee zoals de persoon hierboven al zegt, alleen zal dan wel het land overstromen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het water in de zee zou dan steeds hoger komen waardoor het land totaal onderstroomd.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap deze min niet. Ronron heeft wel degelijk een puntje. De zee "ligt" altijd bovenop een ondergrond. Als alle grond van het aardoppervlak gelijkmatig verdeeld wordt, zal het water zich daarover verspreiden en er dus bovenop liggen (buiten het deel van het water dat de grond in sijpelt natuurlijk)
Zeventig procent van het aardoppervlak wordt door water bedekt en slechts 30 procent is droog land.
Bovendien is 75 procent van de zoetwatervoorraad van de aarde opgeslagen in gletsjers en in ijskappen aan de polen.
Indien al dit ijs zou smelten, zou het zeeniveau veel hoger rijzen.

De gemiddelde diepte van alle zeeën is geschat op 3790 meter, een cijfer dat aanzienlijk groter is dan dat van de gemiddelde hoogte van het land boven zeeniveau, welke 840 meter bedraagt.

Als alles genivelleerd zou worden — als de bergen glad gestreken en de diepe zeebekkens opgevuld zouden worden — zou dus de gehele aarde met een meters dikke laag zeewater bedekt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gemiddelde hoogte en diepte van de zee, en de gemiddelde hoogte van het land doen er niet toe. Zodra je bergen in de zee zou gaan storten zou de zeespiegel gaan stijgen. Als alle land overal even hoog zou zijn zou de zee zich verspreiden over al dat land.
De conclusie klopt dus wel, de beredenering niet.
Je vraagt of er nog een zee zou zijn. In plaats van ingewikkeld te rekenen, kun je ook kijken wat je eigenlijk aan het doen bent.

In feite komt jouw plan op hetzelfde neer als:
1.  Haal al het water weg van de aarde.
2.  Vlak de aarde helemaal af, tot je een gladde knikker hebt.
3.  Breng het water terug naar de aarde.

Als de aarde echt een mooi gladde knikker is en je het water heel voorzichtig teruggiet, zal dat water zich over de hele aarde verspreiden. Al het land zal dus onderlopen.

Dus zonder getallen te gebruiken en zonder te rekenen kun je al zeggen: ja, er zal zeker nog zee zijn. Die zee zal de hele aarde bedekken.

Toegevoegd na 29 seconden:

Als je wilt weten hoe *diep* die zee dan zou zijn, zul je natuurlijk wél moeten rekenen.

Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk wat ronron al zei dus. +1
corzijlstra
12 jaar geleden
Er hoeft over dat gladgestreken land van behoorlijke dikte al een dun laagje water overheen komen, en het land kan dan al volledig overstroomd raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Camaro, ik kom op iets heel anders uit. Leg uit?
Dan zal de hele aarde zee zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De antwoorden van cryofiel en ronron zijn correct. Je hoeft helemaal niet te rekenen met de diepte van de oceanen en de hoeveelheid landmassa boven de zeespiegel.
Immers, alle landmassa die je in de zee "gooit", zal de zee doen stijgen. De zee zal blijven stijgen en daarbij ook steeds meer van het lager gelegen land overstromen. Tot uiteindelijk alle hoger gelegen land zodanig verplaatst is naar de diepste delen van de oceaan dat al het land even hoog is. Het water van de oceaan zal zich dan verspreid hebben over het hele aardoppervlak.

Ik kan het antwoord nog wel een beetje proberen aan te vullen. Om te weten hoe diep deze wereldomvattende oceaan is zul je simpelweg het totale volume van het oceaanwater moeten delen door het aardoppervlak.

De schattingen van het totale volume van het aardoppervlak lopen nogal uiteen en verschillen onderling tientallen miljoenen kubieke kilometers. Het totale volume aan zoet water valt bij die schommeling in het niet en die laat ik daarom in deze berekening achterwege.

Voor het totale volume van het oppervlaktewater neem ik aan: 1.34 miljard kubieke kilometer (zie bron 1)

Voor het totale aardoppervlak neem ik aan 0.51 miljard vierkante kilometer (zie bron 2)

Het één gedeeld door het ander levert op: 1.34 / 0.51 = 2.62 kilometer.

Er ontstaat dus een oceaan met een diepte van 2,62 kilometer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u wel allemaal