Hoe worden bakstenen precies gebakken ?

Ik heb er een dozijn verschillende websites bekeken over bakstenen en hoe ze gemaakt worden. Ik wil graag weten hoe ze vroeger gemaakt werden, zegmaar in mesopotamia ofzo. Van die primitieve veldovens, ikkan er geen goeie plaatjes van vinden dat ik nou echt bebrijp hoe die bakstenen gebakken worden. Ze worden gewoon opgestapeld in een kamer. Ik snap niet hoe ze nou verhit of gebakken worden. Waar zit het vuur. Zit er een kamer onder de kamer waar de stenen opgestapeld zitten waar het vuur zit. Hoe worden bakstenen precies gebakken, verhit, waar zit het vuur.

ik heb het niet over moderne ovens. Veldovens waarbij echt vlammend vuur gebruikt wordt.

Als er toevallig een handige harry is die dit mij een beetje kan uitleggen alsof ik 5 jaar ben, bedankt.

Toegevoegd na 32 minuten:
bedankt, maar wikipedia had ik zelf natuurlijk ook wel al lang gecheckt. Ik vroeg me gewoon af hoe ze verhit worden. Dat wordt niet duidelijk gezegt. Waar zit het vuur. Je kan bakstenen toch niet bakken zoals vlees ofzo lol. En ik heb het niet over speciale moderne ovens. Ik heb het over hoe het vroeger gedaan werd. Die tegels en blokken die de egyptenaren en de mesopatimiers hadden. Hoe bakte ze die klei hard.

Niet zeggen "in een oven" aub

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Gewoon een fikkie stoken en er blokken klei op gooien. Wachten tot ze hard zijn en klaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die worden is speciale ovens gebakken.
Ze worden langzaam naar de gewenste temperatuur gebracht en als ze lang genoeg gebakken hebben ook weer geleidelijk afgekoeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Na gedroogd te zijn worden de gevormde bakstenen gebakken. Dit bakken of stoken gebeurde vroeger in periodieke ovens (veldovens); in de 2de helft 19de eeuw werd overgegaan op continu brandende ringovens , zigzagovens en vlamovens. Na de Tweede Wereldoorlog komen tunnelovens in gebruik. Bij het bakken is het belangrijk dat de temperatuur niet te snel stijgt, anders is het mogelijk dat de buitenkant van de stenen al uitgebakken is, terwijl binnenin nog vocht zit, waardoor de stenen door overdruk kunnen barsten. Zowel het op baktemperatuur (tot tussen de 900 en 1100 °C afhankelijk van de kleisoort) brengen als het daarna afkoelen, mag niet te snel gaan. Door het bakken verglazen de zandkorrels in de klei, waardoor er een harde baksteen ontstaat.

Toegevoegd na 17 uur:
Het vuur komt van de zijkanten van de oven en daar worden de stenen langzaam doorheen gereden zodat ook de middelste van de stapel goed gebakken worden.
Daardoor zit er ook vaak wat kleurverschil tussen de buitenste stenen en de binnenste omdat de buitenste dichter bij het vuur hebben gestaan.