Wat is het verschil tussen een jungle, een rimboe en een oerwoud?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens één echt meisje in de jungle (reclame) is er wel verschil. In de jungle zou iniedergeval nog een stopcontact voor een föhn zijn ;)
http://www.rtl.nl/reality/echtemeisjesindejungle/home/

Antwoorden (2)

Nagenoeg geen verschil!

Hier een stukje van een andere site (http://lisagoeskiwi.reismee.nl/fotos/60718/de-reis-naar-nz/949236/)
Een oerwoud, jungle of rimboe, zoals het tropisch regenwoud, is een bos dat zonder tussenkomst van mensen is ontstaan, en meestal veel soorten dieren en planten, en soms weinig dieren en planten herbergt. Het komt voor in laagland en in bergen, zowel in gematigd klimaat, subtropen als in de tropen. Een bijzonder rijke vorm van oerwoud is het tropisch regenwoud.
Een regenwoud is een bebost ecosysteem waarin veel regen valt, het hele jaar door. Als minimum wordt wel 1700 of zelfs 2500 millimeter regen aangehouden voor een regenwoud, met een bepaald minimum per maand: als de regen ongelijk over het jaar verdeeld is kan sprake zijn van een moessonbos. Een nevelwoud kan even nat zijn als een regenwoud, maar het water komt in een andere vorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een oerwoud of oerbos is een oorspronkelijk bos , waar de natuur volledig zelfstandig zijn gang is gegaan. De meeste oerwouden zijn in de tropen. Tropisch oerwoud.
In de gematigde streken zijn ze zeldzaam / in Europa is er nog één echt oerbos in het oosten van Polen (maar zelfs daar heeft men de fauna een beetje moeten helpen ...door herintroduceren van de oeros-wisent) , Ook Tasmanië en het Zuidereiland van Nieuw Zeeland heeft nog wat gematigd oerwoud. Het Noorden van de Oeral.
Jungle en rimboe zijn namen die in de literatuur veel voorkomen ,maar geografisch weinig meer betekenen dan wildernis ....dus geografisch zouden daar ook steppen ,woestijnen , ijsvlakten en savannes kunnen onder vallen.
Maar door het exotisch gebruik denkt men meestal aan ondoordringbare regenwouden en moerassen in het evenaarsgebied...omdat die gebieden voor een modale burger een Tarzan gevoel opwekken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Was tropisch oerwoud niet de eerste habitat van de oermens ?

Toegevoegd na 34 minuten:
Ook België en Nederland hebben de pretentie om nog een paar stukjes oerwoud(bos) te hebben.
In België zijn dat de restanten van het Kolenwoud ( nu Meerdaalwoud , Zoniënwoud , tot de Croix Scaille in de zuidwestlijke Ardennen.
In Drenthe zouden ook nog een paar overblijfsels zijn in de buurt van Roderwolde .....die gebieden zijn nog vrij oorspronkelijk....maar heb daar nog nooit een bruine beer of een horde wolven tegen gekomen.