Als door een meltdown de kernreactor in Japan,helemaal door de aarde zal zakken . Waar zal deze dan ongeveer uitkomen.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De kern smelt natuurlijk helmaal niet door de hele aarde heen, en zelfs niet tot het middelpunt.

Maar zou dat eerste wel kunnen, dan kom je uit ongeveer 1500 kilometer voor de kust van Uruguay uit. Dat ligt dwars door de aarde recht aan de andere kant.

(Fukushima ligt ongeveer 37°:45 N 140°:28 O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een meltdown wordt veroorzaakt doordat de reactorkern wegens het gebrek aan koeling zo heet wordt dat de boel gaat smelten. Als dat niet onder controle gehouden wordt smelt de reactor de grond in. Daarbij komt een enorme hoeveelheid radioactief materiaal vrij.

Een meltdown is dus niks anders dan het niet kunnen afvoeren van (rest)warmte waardoor de kern smelt. Bij gebrek aan moderator in de kern in deze situatie kan de uraanmassa al snel niet eens meer kritiek worden en dus stopt de reactie. Er blijft in het begin wel veel restwarmte vrijkomen waardoor er van alles smelten kan. Wanneer de kern in een sterke koepel staat blijft de activiteit gelukkig binnen en zal de omgeving daar weinig last van ondervinden. Dat is wat er in Three Mile Island in 1979 gebeurd is. Het feit dat de omgeving weinig last ondervindt van een meltdown is de reden dat de kernramp van Three Mile Island zoveel minder bekendheid geniet dan Tsjernobyl (1986).

Kernsmelting wordt in de Verenigde Staten ook wel chinasyndroom genoemd, omdat de kern zo heet wordt dat de kern dwars door de Aarde 'tot in China' zou kunnen smelten. Zie ook de film: The China Syndrome. Dit is echter een onjuist beeld.