Waarom staat Rusland twee keer op de kaart?

Nee ik bedoel niet wit Rusland en gewoon Rusland!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt hetzelfde met belgië, in Baarle hertog en Baarle nassau ligt namelijk een stukje België in Nederland. Leuk om doorheen te fietsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar staat op de kaart 'Baarle Hertog (Belgie)' in Nederland. Er staat ook een eigen mini-grensje om heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat stukje aan Kaliningrad klopt , maar ik versta de vraag anders.
Rusland als geheel van de republieken en Rusland als land : die worden beiden vermeld .Maar eigenlijk zou er Russische Federatie moeten staan...in het Nederlands en Engels worden die twee begrippen door elkaar gebruikt helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Baarle Nassau is een Nederlandse gemeente, Baarle Hertog een Belgische.

Antwoorden (7)

Je hebt twee stukken Rusland.

Het grote deel

En een klein deeltje in de buurt van Wit Rusland: Kaliningrad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er ligt nog een stukje Rusland los van de rest tussen Polen en Litouwen (Kaliningrad)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord is al gegeven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
tussen litouwen en polen ligt het kaliningrad oblast(provincie) dat is een gedeelte van voormalig Oostpruisen en dat is door de russen van duitsland afgenomen na de 2e wereld oorlog in de tijd van de sovjet unie kon je het niet zien op een kaart maar na de val van de sovjet unie in 1991 was het weer zichtbaar op de kaart

de stad kaliningrad hete toen het nog oost pruisen was königsberg deze stad viel op 9 april 1945 in soviet handen en werd in 1946 om-genoemd naar kaliningrad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals nkvd al heeft aangegeven is dat het oblast Kaliningrad. Dat oblast is een exclave van Rusland.
Een exclave is een stuk land dat politiek gezien wel, maar geografisch gezien niet met het moederland is verbonden.

Een bekend voorbeeld bij ons is "Baarle-Hertog". Een
stukje van de provincie Antwerpen dat geheel omsloten wordt door nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Nog een leuk voorbeeld: Samnaun. Een stuk Zwitserland dat alleen via Oostenrijk is te bereiken. Of dat een enclave is weet ik niet.
Als je bedoelt Kaliningrad en gewoon Rusland ken ik er nog wel één. Laatst was in het televisieprogramma 3 op Reis een reis van Floortje Dessing, waarin zij Kazachstan bezocht. Daar is een stad Bajkonoer, dat aan Rusland is verkocht of verhuurd. Daar is het ruimtevaartlanceercentrum van Rusland.

Toegevoegd na 5 dagen:
Dus Rusland staat tenminste drie keer op de kaart. namelijk Kaliningrad, Bajkonoer en overig Rusland. Ga je daarvan uit, dan kun je zeggen, dat de 3 Ruslanden op verschillende plekken liggen.
Je kunt ook uitgaan van de kaart of zich. Bedoel je dan de kaart van Europa en de kaart van Azië? Je moet nu eenmaal een scheiding aanbrengen tussen Europa en Azië. Je kunt niet alles op een wereldkaart zetten. De meeste mensen letten op Europees Rusland. Die is wel kleiner dan Aziatisch Rusland, maar wel veel dichter bevolkt. Als mensen de USA op de kaart zien, valt het oog vaak niet op de grootste staat, Alaska. Het is wel de grootste staat, maar onbeduidend in inwoneraantal. Hetzelfde geldt voor Canada. Alleen in het zuiden wonen nog een redelijk aantal mensen. Het grootste deel van overig Canada is vrijwel verlaten van mensen.
Wat bedoel je?
13 jaar geleden
Na de Tweede Wereldoorlog was er de Unie van Socialistische Sovietrepublieken (USSR).
In de jaren 90 is dit blok uiteengevallen in aparte landen , soms nog onder een soort gemenebest (GOS)

Wat overbleef is Rusland ...( maar officieel : De Russische Federatie) met inbegrip van 21 autonome republieken en gebieden met nog een andere status.
Zo zijn bijvoorbeeld Dagestan of Tjetsjenië delen van die federatie (Russia).
Maar ook het gebied Rusland puur noemt men Rusland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord wat betreft Kaliningrad is al gegeven, maar ik interpreteer je vraag anders.
Bedoel je niet met twee keer op de kaart niet links en rechts op een wereldkaart? Omdat de aarde een omsloten bol is, is er links en rechts een stuk dat elkaar overlapt. Bij Alaska is een kleine zeestraat, en aan de overkant daarvan is Rusland. Dat deel staat ook helemaal rechts op de kaart, zo wordt benadrukt dat het doorloopt.
Ik heb weleens mijn neefje moeten uitgeleggen zo, dat Japan toen Hawaï aanviel naar het oosten, terwijl ze op de wereldkaart aan elk een andere kant staan. Hij dacht dat ze helemaal over Azië, Europa en Amerika moesten.