Waardoor viel tijdens de laatste ijstijd de Noordzee droog?

Tijdens het Weichselien, een ijstijd van 22.000 tot 12.000 jaar geleden, kwam de Noordzee droog te liggen. Vanaf 9000 jaar geleden liep deze door het smeltende ijs weer vol.

De ijskappen hebben tijdens het Weichselien nooit de zuidelijke Noordzee bereikt. Maar hoe kan die dan wel zijn droog gevallen?

Trokken die ijskappen dan water aan of verdampte al het water van de zuidelijke Noordzee zodat het als sneeuw neerviel op de ijskappen of.....?

7 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jammer dat je de vraag niet eerder kon stellen, tijdens deze tocht had de begeleider het allemaal uit kunnen .
Tijdens de ijstijden dáálde wereldwijd de zeespiegel. Het water uit de Noordzee werd vastgehouden in enorme ijskappen, waarvan er een het noordwesten van Europa bedekte.
Na het ijstijdmaximum, 18.000 jaar geleden, begon het ijs te smelten en liep de Noordzee vol water.
http://www.ws78.nl/Komende_tochten/2016-2017/Voorhout.html .

Antwoorden (3)

In die tijd was overal de zeespiegel veel lager (tot 100 meter!), dus ook in de Noordzee. Omdat de Noordzee een relatief ondiepe zee is, viel die wel droog en andere, diepere, zeeën niet.
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Bedoel je dat de Noordzee voor de Weichselien hoogstens slechts 20 meter diep was? Maar dan nog blijft de vraag hoe kwam die leeg?
erotisi
7 jaar geleden
"In de laatste ijstijd (het Weichselien) en in eerdere ijstijden lag de Noordzee grotendeels droog. De zeespiegel was tientallen meters lager, doordat wereldwijd veel water als gletsjerijs en ijskappen lag opgeslagen. Het zuidelijke deel van de Noordzee is het ondiepste gedeelte en lag in ijstijden geregeld droog. Ongeveer 9000 jaar geleden verdronk de zuidelijke Noordzee voor het laatst, in de aanloop naar de huidige toestand. Op het hoogtepunt van de laatste ijstijd stond de zeespiegel tot 120 meter onder de huidige stand en liep de kustlijn ongeveer 600 kilometer noordelijker. " https://nl.wikipedia.org/wiki/Noordzee#IJstijden:_droogvallende_en_onderlopende_Noordzee
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi Als zeespiegel overal ~100m daalt en een zee is ~100m diep is deze precies leeg. http://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/de-aarde/hoe-diep-de-noordzee ~95 m gemiddeld maar
Tussen Schotland en Noorwegen is de Noordzee tot meer dan vijfhonderd meter diep!
Precies wat water was op dit plaatje:
http://www.ecomare.nl/typo3temp/GB/7e74b5eb68.png Ik kan me voorstellen dat er wel wat diepe meren/geulen overbleven. "De ijskappen hebben tijdens het Weichselien nooit de zuidelijke Noordzee bereikt. Maar hoe kan die dan wel zijn droog gevallen?" Als de huidige kappen op de noordpool volledig smelten sta je er dan ook gek van te kijken als Nederland overloopt? Water vloeit overal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou 120 meter lager. Dan is dus ~95 m diepte voor nog grotere gedeeltes drooggelegd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://images.slideplayer.nl/8/2065372/slides/slide_13.jpg De duivelse gaten zouden dus op het punt zijn van wel/niet droog. 100-200m diep.
Tijdens elke ijstijd zakt het zeeniveau omdat enorme hoeveelheden water van de oceanen worden opgeslagen in de poolkappen en ook in gletsjers. Dit kan zo 100 meter schelen terwijl de Noordzee nu op z'n diepst 70 meter is.
Omdat de Poolzee en de Noordzee met elkaar in verbinding staan kan het niveau van de één niet zakken zonder dat het niveau van de ander zakt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
700m op zijn diepst maar grote delen waren/zijn onder de 100m.
De neerslag die viel smolt niet meer en vormde ijs. Daar waar veel neerslag viel ontstonden ijsvlaktes die duizenden jaren steeds verder aangroeiden. Niet alleen als drijfijs, maar vooral ook landijs. Des te meer landijs er was, de te minder water waardoor de zeespiegel daalde.