Trilt de aarde altijd op een breuklijn?

Na aanleiding van de aardbevingen in Italië een bevings app geïnstalleerd.
Nu valt t mij op dat er continu bevingen zijn. Is dat altijd zo?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
SimonV
7 jaar geleden
Ja, de aarde trilt altijd op een breuklijn. Op een breuklijn schuren schollen langs elkaar heen, worden ze uit elkaar getrokken of botsen ze tegen elkaar. Dit levert continu trillingen op.

Antwoorden (1)

niet altijd maar wellange tijd na een aardbeving. Dit zijn de naschokken, die kunnen maanden of jaren aanhouden. Let wel de magnitude die je app laat zien is een trilling die vergelijkbaar is met zwaar vrachtverkeer of hooguit de klap van een heipaal. net zwaar genoeg om te voelen.

In het geval van Italie zal het breukvlak uiteindelijk lang genoeg tot rust komen om te 'helen'. Het gesteente bestaat uit kalksteen en de water dat langs het breukvlak door de grond sijbelt zal een travertijn afzetten die de breuk sterker maakt. Dat betekent dat er een grotere spanning voor nodig zal zijn om de de breuk weer in beweging te brengen. Er gaan dan enkele decenia of honderden jaren overheen voordat zo'n breuk weer een aardbeving produceert.