Hoeveel kostte het inpolderen van Flevoland?

Is het bekend hoeveel het droogleggen van de Zuiderzee de Nederlandse staatstkas destijds heeft gekost?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.8K

Antwoorden (1)

Je mag de bedragen zelf optellen :-)

"De kosten van de polders zijn heel anders geworden dan Lely zich had voorgesteld. Zijn raming beperkte zich tot de waterbouwkundige werken. En daarmee was voor hem de kous af. Zo raamde Lely de kosten van de Wieringermeer op 14 miljoen gulden, het werden er 98 miljoen; voor de Noordoostpolder was dat respectievelijk 33 1/2 miljoen en 472(!) miljoen gulden en voor de Flevopolder respectievelijk 57 1/2 miljoen en 1,9 miljard (!) gulden."

Toegevoegd na 1 uur:
"Er is berekend dat in de 50-jaars periode 1920-1970 rond 3 miljard gulden aan de Zuiderzeewerken is besteed. In het laatste jaar van deze periode, in 1970, was Zuidelijk Flevoland nog niet geheel klaar en de dijk Enkhuizen-Lelystad was nog niet aangelegd, zodat mag worden aangenomen dat de totale kosten omstreeks de 4 miljard gulden hebben bedragen."