Omdat er wind over het water blaast. Golven komen uit de richting waar de wind vandaan komt. Hoe harder de wind, hoe hoger de golven.
Ook als er weinig wind is, of als de wind van het land komt zijn er golven. Dat is deining die wordt veroorzaakt door wind ver weg op zee of door wind van een paar dagen geleden. Want nadat de wind gaat liggen blijft het nog een hele tijd nadeinen.

Toegevoegd na 2 minuten:
En het heeft ook te maken met de zwaartekracht van de maan. De aarde, zon en maan werken als magneten op elkaar. De maan trekt het water op aarde een beetje naar zich toe. De aarde draait langzaam rond, waardoor de maan steeds een ander stuk water naar zich toetrekt. Hoe dieper het water is, hoe meer ruimte er is voor het water om rond te stromen. Maar vlak bij de kust is de zee minder diep. Al het water dat in beweging is, moet zich dus opeens verspreiden over minder ruimte. Het water stapelt zich dus op en er ontstaat een golf.
Amadea