Hoe kan ik sneller van havo naar universiteit gaan?

Ik woon al 5 jaar in NL, nu doe ik VAVO/ 2 jarige havo5 en eerste jaar is af, maar ik ben 21 en ik wil op snellere manier rechten studeren. Ik weet niet dat welke is beste manier voor mij tussen vwo en hbo,want ik heb klein beetje taalprobleem, eigenlijk ik kan niet zoals een hier geborende mens Nederlands praten. Bij havo heb ik taal erg goed verbeterd dan de andere methoden, maar ik weet niet dat als ik hbo gaat,kan ik lessen volgen of niet. Kan je me advies geveb aub .

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.7K
crispy
3 jaar geleden
Als taal een aanvullend probleem is, dan is snelheid niet de beste keuze. Je zult behalve de schoolopleiding van Havo/HBO of HAVO/VWO ook de tijd moeten nemen om de taal goed te beheersen. Zeker als jurist ben je altijd bezig met de fijne nuances van de taal, en dat is een behoorlijke uitdaging als je pas op je 16e naar Nederland bent gekomen.
MarBet
3 jaar geleden
Ik zou je adviseren niet voor vwo te kiezen, maar voor hbo. Als je klaar bent met de vavo ben je dus 22 jaar, ik denk dat het voor jezelf prettig is als je dan met een beroepsopleiding kan beginnen. Voor je taalontwikkeling is het ook goed. Je kiest een talige opleiding en dat is natuurlijk moeilijker als je de taal minder goed beheerst, maar je gaat daardoor juist ook nog veel beter Nederlands leren. Na je hbo heb je een diploma waar je mee aan het werk kunt. Of wat ook kan, na een hbo propedeuse (1 jaar) kun je naar de universiteit. Of dat voor jou een handige route is, zou je dan met een studieadviseur van je opleiding kunnen bespreken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wat Marbet zegt, lijkt mij ook de meest logische weg.
Aanvulling op haar reactie: indien je hbo rechten hebt afgerond, kun je daarna een master volgen op de universiteit.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank jullie wel

Antwoorden (2)

De snelste manier is om na het slagen voor havo 5 naar vwo 5 te gaan en na slagen in vwo 6 naar de universiteit te gaan om rechten te studeren.

Het grootste struikelblok zal echter (zowel op de havo als op het vwo) het vak Nederlands zijn. Ik betwijfel of je een 5 zult halen als eindcijfer voor dat vak, op het examen. Als dat niet lukt, ben je op voorhand gezakt.

Misschien is het beste advies om nu naast school een intensieve cursus Nederlands te volgen. Stel dat je advocaat of zoiets wilt worden na je studie rechten, dan is het zaak dat je de taal uitmuntend beheerst, in woord en geschrift.
.
Correctie op mijn mededeling over het eindcijfer (voor de kernvakken)

@ Hooguit 1 keer een 5 als eindcijfer.
Voor de overige kernvakken moet je een 6 of hoger als eindcijfer halen.
De kernvakken zijn: Nederlands, Engels en wiskunde.@
Dus je slaagt nog steeds met 5 voor NL als je een 6 of hoger voor EN en WI hebt. Uiteraard moet ook aan de andere voorwaarden voor slagen worden voldaan. Minder dan eindcijfer 5 voor NL = zakken.
Dit geldt zowel voor havo als VWO als je op de gebruikelijke wijze examen doet.

Mijn advies blijft, overigens.
Toegevoegd op 23 mei 2020 06:23: tekst
Computoon
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Allereerst bedankt voor uw antwoord,
Ik heb eerste jaar afgerond , en ik heb van 5 vakken geslaagd, en NL en wiskunde ook 6. Maar ik denk dat als ik hbo studeer , heb ik kans met dit diploma werken. En dan als kan naar universiteit gaan. VWO is beter maar daar heb ik geen kans om dit beroep te werken tot universiteit af is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ Goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden zijn van belang. Je moet onder andere goed kunnen argumenteren en de kern uit (lange teksten) kunnen halen. Vergeet niet dat je ook veel moet lezen.
Mogelijk kom je in aanmerking voor de 21 plus toelatingstoets. Je ontwikkelingsniveau kan ik uiteraard niet inschatten, maar Rechten is een super talige opleiding.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank u, ik ga even onderzoeken wat het voordelen zijn van 21 plus toelatingtoets