Onze docent Nederlands tekend met een dikke stift een snor bij je als je tijdens de les naar het toilet moet, mag dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Erna55
7 jaar geleden
Geweldig.
Tussen de lessen in heb je voldoende tijd om naar het toilet te gaan. Ben je dan te lui, dan weet je wat de consequentie is.
Dan zou ik zeker mijn plas nog even ophouden.
Poet
7 jaar geleden
Ik denk dat je bedoelt "op je" en niet "bij je" ?
Amadea
7 jaar geleden
Misschien bedoelt vraagsteller dat de leraar die snor bij jouw aanwezigheid op de klassenlijst tekent?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna: niet iedereen kan z'n behoefte goed ophouden.
crispy
7 jaar geleden
Volgens het Rangschikkingsbesluit Natuurschoonwet 1928, artikel 6 lid 2d, is het uitsluitend toegestaan bij sanitaire behoeften als er geen andere voorzieningen zijn aangebracht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat? Een snor tekenen? Ik geloof niet dat ik je begrijp..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wie bepaalt en hoe bepaalt men hiervandaan of er tussen de lessen voldoende tijd is om naar het toilet te gaan, waarom te lui? Misschien heeft deze leerling wel iemand ergens mee geholpen, misschien stond er wel een rij van hier tot verweg en was er helemaal geen tijd genoeg. De waarschijnlijke bedoeling van de vraag die Amadea schreef hield ik nog open, maar de werkelijkheid blijkt heel anders te zijn. Dat houdt men toch niet voor mogelijk. Dat stamt uit de tijd van de Ezelsmutsjes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gelukkig, ik ben blijkbaar niet de enige. Er wordt (onder het eerste antwoord) gezegd dat het de les verstoort, net als te laat komen. Maar bij een beetje grote school heb je de keus om óf tussen de lessen door te gaan en dan dus te laat te komen, óf om tijdens de les te gaan. Als dat allebei de les verstoort en de school heeft geen vaste pauzes, wanneer mag je dan nog plassen? Maar daarbij vind ik los van de idioterie van het merken van leerlingen het echt onzin dat een docent moet bepalen of een leerling het wel of niet 'nog even op kan houden'. Er kunnen echt állerlei redenen zijn dat iemand dit níet kan, en dat zijn echt niet altijd bekende medische afwijkingen. De één kan het gewoon wat beter ophouden dan de ander. Sommige mensen hebben een kleine blaascapaciteit, een nerveuze blaas of voelen pas vrij laat aandrang. En ook als iemand wél 'iets medisch' mankeert (erg hevige menstruatie, blaasproblemen), wat heeft zo'n docent daar dan mee te maken? Ik heb op twee verschillende middelbare scholen gezeten, één waar men de leerling vrij volwassen aansprak, verantwoordelijkheid en vertrouwen gaf en je respectvol behandeld werd en één waar enorm wantrouwen heerste, je voor alles een briefje van je ouders nodig had en overal controle op was. Leerlingen werden gewoon niet voor vol aangezien en dat was goed voelbaar. Waar het meeste stiekem werd gedaan, werd gespiekt en rotzooi werd uitgehaald? Op de laatste school. En dat verschil was niet een beetje, maar enorm. En de samenstelling van leerlingen qua milieu, niveau of leeftijd was niet fundamenteel anders. Ra ra. Zeker tieners, die op weg zijn naar de volwassenheid, moet je naar mijn mening ook als zodanig behandelen. Waar dat in redelijkheid kán, uiteraard. En volgens mij leert een leerling veel meer over volwassen gedrag als je uitlegt dat
a) al teveel geloop de les verstoort (dus áls je moet, ga dan rustig weg en kom rustig terug, zeker in de hogere klassen kun je afspreken dat ze het niet hoeven te vragen omdat dat in feite nog meer stoort) en
b) ze zélf de verantwoordelijkheid hebben om iets van de les op te steken (dus probeer indien mogelijk niet weg te gaan tijdens de uitleg, zeker als jij weet dat je die hard nodig hebt). In een blaas-politie geloof ik niet: laat ze zelf maar leren om te bepalen wat geschikte momenten zijn om naar het toilet te gaan. Als blijkt dat daar massaal misbruik van gemaakt wordt, kunnen we altijd nog zien.
Inekez1
7 jaar geleden
Als die leerkracht van mening is dat je een snor moet hebben om naar het toilet te mogen, of een snor moet krijgen bij terugkomst, dan zou ik met de hele klas van die plaksnorretjes halen en te pas en te onpas naar het toilet op en neer lopen.
Amadea
7 jaar geleden
@Lies 12: "Als blijkt dat daar massaal misbruik van gemaakt wordt, kunnen we altijd nog zien". Ik heb een sterk vermoeden dat de regel ingesteld werd omdat dit reeds het geval is. Misschien een teken dat de docent saai les geeft, en de leerlingen daarom vaak 'moeten'. Het zou voor hem of haar een hint kunnen zijn dat de lessen interessanter gemaakt moeten worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is geen enkele reden die maakt dat een dergelijk regel gehanteerd mag worden.
Deze methode is, zachtjes uitgedrukt, te allen tijde onacceptabel,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna55 Ik ben niet te lui om naar de wc te gaan (wat overigens best wel een domme reactie was, want ik moet toch juist naar de wc?)
En hoe weet jij dat er genoeg tijd is tussen de lessen door? Dat is er namelijk niet, je moet meteen naar het volgende lokaal voor de les.
En als je nou echt even een bruine trui moet breien :0 dan heb je aan 1/2 minuten niet genoeg hoor. Tenminste... ik weet niet of jij supersnel racepoept, maar ik in ieder geval niet. Maar het is niet op een lijst of dergelijke, ze tekent echt een snor op je gezicht @Poet bij je en op je is hetzelfde.

Het beste antwoord

Ik zit echt met verbazing dot verhaal te lezen. Vooral je laatste reactie. Dat hij dus met een dikke stift (daar haal ik uit: "permanent marker") een snor op je gezicht tekent. Ik vind dat dus ECHT NIET kunnen.

Nee. Een docent mag je niet eens aanraken als jij dat niet wilt. Ik vind het echt te belachelijk voor woorden. Maar het vervelende is dat ik ook niet weet wat je er aan kan doen, qua regels dan.

Mogelijk heeft de school ook een vertrouwenspersoon daar kan je eventueel melding maken van het gedrag van de docent. Of bij je mentor (tenzij die kerel je mentor is)

Maar ik heb altijd weinig vertrouwen in de mensen zoals vertrouwenspersonen of mentoren, komt door mijn oude school.

Dus ik...
Ik zou gewoon naar de WC gaan en als hij me naar voren roept voor de snor gewoon weigeren. Laat hij dan maar eens kijken wat hij doet.

Dan zijn er drie mogelijkheden:

1. Hij doet niets en laat het zo.

2. Hij stuurt je eruit. Als dat gebeurd ga je regelrecht naar de directeur (of adjunct directeur) en je meld wat er gebeurd is en waarom je eruit gestuurd bent. Ook als hij je alleen maar de gang op stuurt, dan nog ga je naar de directeur en in dat geval vermeld je erbij dat je alleen de gang op gestuurd bent, maar je verteld ook waarom.

3. Hij pakt je beet en doet het alsnog. Als dat gebeurd verlaat je ditect de les. Bel je je ouders, vertel wat er gebeurd is en ga je línea directa naar de directeur dit zeg je ook tegen je ouders. En je dient een officiële klacht in.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+++ Zelden ben ik het zo met iemand eens geweest. Geweldig!
Dat zegt natuurlijk niet alles .HeerVoldemort je mag mij assisteren, zelfs vervangen, als er een officiële klacht wordt ingediend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Juist! Helemaal eens. Maar misschien nog beter: niet afwachten tot je eventueel zelf aan de beurt bent, maar gewoon - liefst met zoveel mogelijk leerlingen - een klacht indienen bij de schoolleiding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lies, dat bedacht ik ook, nadat ik mijn reactie had geplaatst, niet wachten maar nú al actie ondernemen. Deze leraar spot met het hoogste recht van de mens: recht op de onaantastbaarheid van zijn lichaam. Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.
Jeder hat, unbeschadet der Einschränkungen durch Gesetz oder kraft Gesetzes, das Recht auf körperliche Unversehrtheit.
Grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden (2008)
Hoofdstuk 1: Grondrechten 10+Artikel 11+12

Andere antwoorden (1)

Dit lijkt me niet kunnen ,ook al heb je de tijd om tussen de lessen te gaan,kan naar toilet gaan toch eens een dringende gebeurtenis zijn.Wat de leraar doet lijkt mij eerder het brandmerken van iemand.Lijkt mij niet dat er ook maar één regelment is die zo iets toelaat.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ga maar eens voor zo'n klas prinsjes en prinsesjes staan die niet ofnauwelijks hebben geleerd hun behoeften uit te stellen (of voor te zijn) en de één na de ander de klas uit lopen. Medunkt dat de leraar dit niet veertig keer per week hoeft te doen, en zeker niet bij herhaling bij de zelfde ;-) Het kan alleen een dringende gebeurtenis zijn als je er niet op anticipeert (tijdig plassen en verschonen) OF lichamelijk iets mankeert. Maar zoals ik in mijn antwoord zei, is at ongetwijfeld met de leraar te bespreken. Vooraf. Niet dat ineens de halve klas blaasontsteking heeft ;-)
fremar
7 jaar geleden
geloof niet dat het zo erg is dat ze bijna allemaal tijdens de les naar toilet moeten.
Computoon
7 jaar geleden
Het verstoort de les. Net als te laat komen. (Er zijn nog steeds middelbare scholieren die geen klok kunnen kijken.) En dan heb je ook nog leerlingen die rond blijven lummelen i.p.v. naar het toilet te gaan en meteen weer terug. Dan moet een personeelslid daar weer toezicht op houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je zou ze de kost moeten geven ;-) Dat was in de jaren 80 al zo, en dat is nu nog steeds zo, wat ik je brom, Vooral meiden hebben dar een handje van. Make-up-pauze.
fremar
7 jaar geleden
maar een snor tekenen...zie ze al lopen als de school uit is...dit is toch niet van deze tijd...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ach, dat poets je er toch zo af ?
fremar
7 jaar geleden
En dan nog,het gaat om het feit of dit verantwoord is,als dit mag wat dan nog allemaal.
Amadea
7 jaar geleden
Uit de vraag valt niet op te maken dat die snor op het gezicht wordt getekend. Ik vermoed dat het schriftelijk gebeurt en niet lichamelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind het flauw. Ik heb één of twee keer een leraar gehad bij wie je niet naar de les mocht tijdens het toilet. Een vriendin van me is eens enorm doorgelekt tijdens haar menstruatie omdat ze na anderhalf uur in de bus niet in het eerste uur naar de wc mocht. Ik ben zelf eens gewoon weggelopen omdat ik het écht niet meer kon houden. Helaas te laat: sta je daar als 16-jarige in je broek te plassen. Als kind had ik er altijd al problemen mee: ik voelde het altijd heel laat en áls ik aandrang had dan moest ik direct. Een kinderarts had ooit gezegd dat ik het vooral niet te lang op mocht houden. En dan zegt zo'n docent dat je niet mag gaan. Pas jaren later kwam aan het licht wat er werkelijk al die tijd mis was. Nu heb ik een stoma. Dat gaat heel wat beter, maar kan óók ineens op de meest onverwachte momenten heel hard gaan lopen. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom iemand niet goed z'n plas - of ontlasting - kan ophouden. Als het nu de halve klas is die gaat dan is het een ander verhaal, maar als je echt moet, dan moet je. Ik geef zelf één keer in de week les en zou het niet in m'n hoofd halen om zo'n tiener te verbieden naar de wc te gaan. Mijn antwoord op de vraag: "mag ik naar het toilet?" is altijd: "ja, als je het niet houdt dan zal dat wel moeten". Het komt heel weinig voor dat er één gaat, en als ze gaan, zijn ze altijd heel snel terug.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
als het is zoals het er staat: een snor op het lichaam tekenen: dat is te ziek voor woorden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat om een snor op het gezicht met een zwarte marker
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@Marleen een snor met permanent marker blijft wel een tijd staan. Paar dagen. Zeker als het een goede stift is zoals die van Edding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op je gezicht, met een dikke stift? Dat is niet alleen flauw, dat is idioot. Hij heeft met z'n tengels van je af te blijven. Ik vind het al idioot om jongeren te verbieden naar het toilet te gaan tijdens de les (maar ik ben van de filosofie dat je oogst wat je zaait zeker bij jongeren, dus dat ze meer verantwoordelijkheid leren als je ze zo volwassen mogelijk behandelt) maar het blijkbaar wél toestaan en dan vervolgens een soort merkteken meegeven (erger dan de vroegere ezelsmuts, want dit is én op het lijf, én blijft veel langer staan) is echt ziek. Maar er lopen bij jou op school dus regelmatig leerlingen rond met een getekende snor op hun gezicht? Dan neem ik toch aan dat dit bekend is op school. Weet de schoolleiding dit ook? Ik zou een klacht indienen!