Dat is gemakkelijk te vinden op internet:

Ik wil BOA worden. Wat moet ik daarvoor doen?
Wilt u BOA worden? Dan moet u een opleiding volgen. Daarvoor kunt u in Nederland terecht bij meerdere opleidingsinstituten, zoals het Politie Vormingscentrum, LOI, NIVOO en NHA. Op internet vindt u alle organisaties die deze opleiding aanbieden.
Basisopleiding BOA’s
In de basisopleiding tot buitengewoon opsporingsambtenaar leert u alle noodzakelijke rechts- en wetbepalingen en leert u een proces-verbaal op te maken. Een overzicht van wat BOA’s na hun opleiding moeten kennen en kunnen staat in de Circulaire BOA.
Getuigschrift
Slaagt u voor de basisopleiding buitengewoon opsporingsambtenaar? Dan ontvangt u een ‘getuigschrift BOA’. Dat getuigschrift is vijf jaar geldig. Daarna moet u het basisexamen opnieuw afleggen, tenzij uw werkgever zorgt voor permanente her- en bijscholing. Als u binnen één jaar na het behalen van uw examen wordt beëdigd tot buitengewoon opsporingsambtenaar, is het getuigschrift vanaf dat moment (beëdigingdatum) nog vijf jaar geldig.
Specifieke opleidingeisen
Naast de basisopleiding gelden voor sommige BOA’s specifieke opleidingseisen. Zo moeten jachtopzichters kennis hebben van de Flora- en faunawet, en moet een milieu-BOA milieuschade kunnen inschatten. Ook moeten BOA’s die politiebevoegdheden en geweldsmiddelen nodig hebben, volgens de wet voldoen aan de eisen uit de Regeling Toetsing Geweldbeheersing BOA en ambtenaren van bijzondere opsporingsdiensten.
Opleidingseisen per domein
De werkzaamheden van BOA’s zijn verdeeld in zes domeinen; per domein gelden er nog specifieke opleidingseisen. Deze staan in de Circulaire BOA en voor het domein Milieu, Welzijn en Infrastructuur in de documenten Opleiding nieuwe stijl BOA Milieuhandhaving en Visiedocument milieu BOA.