Wat is gelijkaardig aan secundaire onderwijs?

Ik zit in 5de jaar (secundaire school), ik heb m'n diploma al behaald via examencommissie.
Mijn vraag is of er opleidingen bestaan die gelijkaardig zijn aan secundaire school bijvoorbeeld volwassen onderwijs.
Want ik zou dan beter in volwassen onderwijs paar taalvakken volgen dan op school zitten, het is veel nuttiger voor mij (voorbereiding volgend jaar hogeschool).
Gelijkaardig bedoel ik zodat je blijft recht hebben op kindergeld, beschouwd wordt als student voor bijvoorbeeld studentenjob uit te voeren.

Alvast bedankt.

Antwoorden (1)

In principe krijg je kindgeld tot je 18e, ongeacht of je naar school gaat of niet.
Na je achttiende heb je alleen recht op kindgeld (tot je 25 maximaal) als je minimaal 17 uur per week lessen volgt.
Daarbij moet het gaan om deeltijdonderwijs aan een erkende school of een leerovereenkomst bij een meester. De precieze voorwaarden en meer informatie vind je in de link.
Of de opleiding die je op het oog hebt voldoet, is soms lastig te bepalen. Vaak moeten daarvoor over en weer lange tijd formulieren worden ingevuld door alle betrokken instanties.

(Ik heb iets dergelijks aan de hand gehad met mijn dochter die in Nederland een particuliere deeltijd meesteropleiding doet die in Nederland niet erkend wordt, waarvoor ze in Nederland niets krijgt of zou hebben gekregen, maar in Duitsland nog tot haar 25e recht heeft op kindgeld, omdat de opleiding hier WEL erkend wordt. Als ik zo de informatie op Partena lees, lijkt de Belgische situatie meer op de Duitse dan op de Nederlandse. )

Toegevoegd na 2 minuten:
Of de opleiding die je op het oog hebt dus gelijkwaardig is aan voltijdonderwijs, verschilt van instituut tot instituut en zul je aan de hand van de formulieren die je bij Partena moet aanvragen uit moeten vissen., Zij beslissen daarover.