Mag mijn docent deze cijferbereking gebruiken?

Ik heb net een proefwerk literatuurgeschiedenis gehad. Het aantal te behalen punten was 100. De formule die ze gebruikt voor het cijfer is het aantal behaalde punten / 10. Dit zou dus betekenen dat je ook een nul kan halen. Dit mag toch niet? Ik zit in VWO 5

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat mag, dat is niet meer dan eerlijk. Als je 70 vragen goed hebt heb je dan een 7. 100 punten is hetzelfde als 10 punten. Als je tien punten kunt krijgen en je hebt er 7 heb je ook een 7. Ik denk dat als je alles fout hebt - wat weinig gebeurd - je een 1 krijgt in plaats van een 0. Dat is tenminste bij mij zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel docenten rekenen van 0-10 in de prestatie, een nul wordt echter vervangen voor een een, voor de moeite.
In het examentraject (deels dus in vwo5) MOET een docent een exacte verantwoording bij de toets bijleveren aan de directie/tentamenraad oid. om willekeur te voorkomen.
Bepaalde elementen leveren een vastgestelde waardekwantiteit, vaak in delen van honderd uitgedrukt.
Zou men vanaf een gaan rekenen, dan heeft bijna iedereen een deel van die ene punt en iemand met een 10 zou daar geen profijt van hebben.
Bij examens wordt achteraf de normering bijgesteld, op landelijke gemiddelden (statistiek) met de Gausskromme, standaarddeviatie en de signifikantiegebieden.
(3S=99.7%).
Bij toetsen en schoolonderzoektentamens gebeurt dat echter niet en soms wordt een toets te ongunstig beoordeeld, ook volgen de ingeleverde beoordelingsleutel.
Een docent kan dan -als dit blijkt- compenseren of een volgende toets evenredig gemakkelijker maken.
Ze hebben daar echter een grote vrijheid in.
Denk er wel om dat docenten graag willen dat je (terecht) slaagt, een proefwerk wat in de hele bovenbouw slecht gemaakt is, laat hen niet koud. Ze willen hun leerlingen/studenten geen recht onthouden maar zullen openlijk weinig loslaten over hun eigen beleving, als insider weet ik echter wel beter.
Zonder te willen preken, raad ik je aan om je tijd te spenderen in studie ipv. veel tijd in dit soort problemen te steken. DAT levert je echt meer op!!
Ik wens je veel succes.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je SO cijfer erg afwijkt van het centraal schriftelijk, dan krabt een serieuze docent zich echt achter de oren, beoordelen ze te ongunstig dan benadelen ze je en is hun cijfer veel hoger, dan worden ze ongeloofwaardig. Daar balanceren zij tussen in......