Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je als 16 jarige stoppen met school en gaan werken?

Ik doe nu 3Havo en moet na dit jaar stoppen ivm speciaal onderwijs, en de leraren de pabo hebben gedaan en niet hoger als leerjaar 3 mogen geven. Naar een andere middelbare school gaan is geen optie, dat is al eerder mis gegaan. Alleen weet ik nog niet wat voor studie ik wil gaan doen.
Vandaar dat ik een jaar wil stoppen en uitzoeken wat ik wil.
De kans dat ik een jaar fulltime kan werken waar ik nu parttime werk, is er.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Tot je 18e ben je leerplichtig, dus je mag niet stoppen met school. Misschien dat er uitzonderingen zijn - op onderstaande link vind je meer informatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee je bent leerplichtig tot je 18 ben óf totdat je een havodiploma of hoger of een mbo2 diploma of hoger hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je over bent kun je naar elke MBO4 opleiding die je wilt dus verdiep je anders daar in, daarna kun je alsnog naar het HBO, iets waar je ook naar toe kon als je havo af hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/leerplicht-en-kwalificatieplicht

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding