Hoe haal ik betere cijfers op school? Zie uitleg

Ik zit nu in 3 havo, ik heb moeite met leren, zit op huiswerk begeleiding. Ik besteedt (te) veel tijd aan huiswerk, maar helaas zijn mijn cijfers hier niet naar. Hoe kan ik beter leren/hogere cijfers halen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je je computer, je telefoon, de tv, muziek etc er ook bij aan als je huiswerk hebt? Kortom als je veel wordt afgeleid LIJKT het alsof je lang aan je huiswerk bezig bent maar dat is helemaal niet zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je moeite met alle vakken? Of met bepaalde? Wat wel kan helpen is heel ruim voordat je een proefwerk krijgt al beginnen met leren.
Elke dag een stukje en dat steeds weer herhalen en steeds een nieuw stukje erbij. Dat werkt vooral goed bij vakken waarbij je veel moet "stampen", zoals geschiedenis en rijen met woordjes voor de talen.
En dingen aanstrepen en opschrijven/samenvatten.
En laat je overhoren door iemand anders, dat kan ook goed helpen.
Bij vakken als wiskunde, kun je ruim van tevoren oefeningen gaan maken. Als als je iets niet snapt, vraag dan om uitleg aan je docent of iemand bij je huiswerkbegeleiding of iemand anders die er wat vanaf weet.

Antwoorden (1)

Ik heb zelf ook problemen met leren (vooral het leren van feiten). Mij is eerst geadviseerd dingen op te schrijven en samen te vatten, maar dit hielp mij maar weinig. Toevallig heb ik enkele maanden geleden een tutor gehad die met wat nieuwe mogelijkheden kwam. Zij vertelde dat je op verschillende manieren kon leren door andere manieren van het gebruik van je zintuigen. Denk hierbij aan (herhalend) lezen, zelf schrijven, het maken van grafieken/diagrammen (helpt om logische verbanden te zien en stof te begrijpen), het bekijken van plaatjes, e.d.. Ik had de meeste van deze opties al geprobeerd of gebruikte het nog, vooral het maken van plaatjes om verbanden aan te geven hielp mij. Toen kwam ze met een nieuwe oplossing, nadat ik had verteld dat ik veel muziek luisterde en de teksten redelijk goed kon onthouden, het advies luidde als volgt:

1. Lees het hoofdstuk dat je moet leren en markeer de belangrijkste stukken.
2. Leg het hoofdstuk aan jezelf uit of maak een samenvatting.
3. Neem het op (bijvoorbeeld met een smartphone).
4. Verwerk hier grapjes in of zet er muziek bij die je leuk vind.
5. Luister het opgenomen bestand meerdere keren af.

Dit werkt voor mij redelijk goed (beter dan andere manieren van leren), misschien dat het helpt. Wat ik verder veel doe is met vrienden/familie praten over de stof. Als je het niet goed kunt uitleggen zullen zij waarschijnlijk verduidelijkende vragen stellen die jij weer kunt opzoeken.

Succes!