Hoe krijg ik wiskunde onder de knie?

Ik heb al mijn hele leven moeite met rekenen, wiskunde natuurkunde enz. Nu heb ik binnenkort examen wiskunde en hoe hard ik ook probeer, en leer en hulplessen volg, (heb ook extra examen samenvattingen gekocht) ik kom er gewoon niet uit. Ik ben best wel wanhopig aan het worden, want ik MOET overgaan, anders moet ik mbo niveau 1 doen... Mijn wiskunde leraar heeft maling aan mij (geen idee waarom) dus van hem hoef ik ook geem verdere hulp te verwachten, en mijn mentrix heeft me al meer gedaan dan dat ze eigenlijk hoeft te doen, dus haar durf ik niks meer te vragen.. Mijn moeder is net zo een wiskundig wrak als mij.. Dus als iemand goeie tips heeft, die zijn zeer welkom!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schrijf de formules uit, probeer de logica erin te ontdekken en lees ze hardop.
Cryofiel
11 jaar geleden
Wiskunde moet je niet leren. Wiskunde moet je zien te begrijpen. Als je eenmaal begrijpt WAT je doet en WAAROM je dat doet, dan blijven er nog maar heel weinig dingen over die je moet leren. Net als een goede kok. Die heeft echt geen tienduizenden recepten uit zijn hoofd geleerd. Nee, hij kent een paar basisdingen uit zijn hoofd, maar verder begrijpt hij WAT hij moet doen en WAAROM hij dat moet doen. Als een klant eens iets wil dat de kok nog nooit heeft klaargemaakt, kan hij zelf bedenken hoe hij dat dan toch voor elkaar kan krijgen. In feite doet een kok dat ook met gewone bestellingen: hij kent geen regeltjes, hij verzint gewoon elke keer opnieuw hoe hij de opdracht moet uitvoeren. Dat is veel simpeler dan tienduizenden recepten uit het hoofd leren. Wiskunde en natuurkunde zijn wat dat betreft net koken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet per se waar, Cryofiel. Wiskunde en natuurkunde op het niveau van middelbare school en eigenlijk de hele bachelor natuur- en wiskunde van de universiteit zijn te halen door het te doen. Te oefenen. De trucjes in de vingers te krijgen. Ik heb mensen hun master zien halen op die manier.
Wij kregen in colleges vaak de opdracht: oefenen, oefenen, oefenen. Als je dan die voldoende op het tentamen bij elkaar gerekend hebt, dan kan je daarna eens gaan kijken of je hebt begrepen wat je hebt gedaan. (Ik zeg niet dat dat leuk is, of dat IK vind dat je wiskunde zo zou moeten benaderen, ik zeg ook niet dat de grootste geesten uit de geschiedenis het zo deden, maar als je een toets, tentamen, of examen moet halen en je verder absoluut niets hebt met deze vakken, dan werkt het wel). Wij hadden op de middelbare een aardig wiskundeboek: dat liet je eerst doen, doen, doen - daarna liet de methode je op socratische wijze zelf ontdekken wat nu de hogere wiskunde achter de voorgaande sommen was).
Cryofiel
11 jaar geleden
Het kán wel op die manier. Ik heb het sommige van mijn klasgenoten ook wel zien doen. Maar het is moeizaam. Je moet echt enorm veel moeite doen. Net als de kok die eerst alle recepten uit zijn hoofd leert, alsof hij een goedgetrainde aap is die alle gegeven opdrachten keurig volgens de regeltjes kan uitvoeren. Het lukt, maar het kost zeeën van tijd. En zodra je een situatie tegenkomt die net niet volgens de regeltjes is die je zo moeizaam uit je hoofd hebt geleerd, loop je meteen vast. Andere klasgenoten, en ikzelf, gingen voor de "begrip-methode". Zodra je het begrijpt hoef je bijna niets meer te leren. En je kunt situaties die net een tikje anders zijn dan je gewend bent, snel oplossen. Om het in kokken-taal uit te drukken: tienduizenden recepten in je kop stampen werkt uiteindelijk ook, maar het kost meer tijd en moeite dan leren koken.

Het beste antwoord

Tfoe bijna een kopie van mij behalve het niveau en klas (1 vwo) ondanks dat jij natuurlijk examen hebt en ik aleen proefwerken enzo hoop ik je toch te kunnen helpen :) Ik heb ook moeite met wiskunde(omdat ik niet altyd mn huiswerk maak loop ik achter) Mijn tips zijn 1.Maak ALLE proefsommen en dergelijke als voorbereiding. Ook zou ik kijken welke sommen het belangrijkste zijn!! Waar ik soms ook moeite mee heb is de tijd ( ik weet natuurlijk niet of jij dat ook hebt duss) tip 2 is daarvoor
2. Maak een volgorde in hoe je de opgaven maakt namenlijk
1 De opgaven die zwaarmeetellen en je wel (redelijk) begrijpt.
2 De opgaven die wat minder meetellen met je wel goed begrijpt

Veel succes
Casperrrr
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

veel oefenen probeer niet te veel te leren en meer oefeningen te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik herken dit probleem.
Ik heb mijn hele leven het stempel gehad: die kan niet rekenen.
Dus heb ik alleen maar talen en aardrijkskunde en geschiedenis gedaan.

En toen, veel later, ik was ong. 35 jaar ben ik volwassenenonderwijs gaan volgen.
En heb mijn Havo wiskunde diploma certificaat gehaald.
Dat kwam omdat daar een leraar was die het hele verhaal boeiend wist te maken.
Die leraar zorgde ervoor dat ik een wiskunde som ging zien als een puzzeltje.
Kwestie van de juiste tekentjes in de juiste volgorde zetten.
Dat vond ik wel leuk en uitdagend en dus ging ik daar aan werken.

Probeer iemand in je omgeving te vinden die het voor jou duidelijk kan maken.
Misschien een klasgenoot.
Een kennis van je ouders.
Er zijn studenten die bijlessen geven.

Of videolessen.

http://www.huiswerkhelper.nl/huiswerkhelper/site/wiskunde-uitwerkingen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wiskunde is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Echter is het zo belangrijk dat je eerst de basis goed kent. Dat begint al met de tafels uit het hoofd te kunnen dromen. Vervolgens bouw je het chronologisch stapsgewijs op. Als je in dit proces (om wat voor reden dan ook) ook maar 1 stapje mist, (Want dat is vaak de rede dat mensen wiskunde moeilijk vinden) dan is het vaak al niet mogelijk om wiskunde te leren. Dus zorg er voor dat je niets mist en blijf bij de les.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan nog steeds de tafels niet dromen.
Daar heb ik jeugdtrauma's over: ik kon dat niet geleerd krijgen.
Ik heb nog steeds niks met cijfers. Het gaat juist om een andere benadering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tafels hoef je niet te dromen, die mag je ook gewoon uitrekenen hoor momo.