wat betekent het als je iq 65 is ?

wat betekent het als je iq 65 is ? ben je dan dom of silm of tussen in

Toegevoegd na 3 dagen:
maar het kan toch ook zijn dat je er niks aan doen bijv. uit een andere land komen of achterstand hebben of de leraren die helpen je niet

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
33K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel mensen met een licht verstandelijk handicap hebben een IQ van beneden 70. Dat wil niet zeggen dat hij/zij ook in die zin gehandicapt zijn maar hij behoort tot degene die laag scoorde voor de IQ.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentiequoti%C3%ABnt#Het_IQ
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal je dan nog verbazen viridiflavus. Ik ken kinderen met een IQ van 69 die nog verschrikkelijk ver komen op school en ver voorbij het niveau dat je niets zou weten over DVD's branden. Niet elke uitslag klopt precies met het daadwerkelijke IQ. Natuurlijk hoeft samuel dit IQ helemaal niet te hebben maar het is ook niet zo dat het meteen afgelopen is onder de 70 met normaal functioneren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het resultaat van een IQ test geeft aan hoe goed je de IQ test gemaakt hebt.
Als die test aangepast is aan jouw (belevings)wereld, opleiding enzovoorts, zegt hij iets over je relatieve intelligentie.
Als de test (ver) buiten jouw wereld staat, zegt het helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt allemaal en er zijn ook mensen met een zeer hoog IQ die het totaal niet redden in de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die zijn zeer zeldzaam, net als de door Pelle genoemde mensen die een heel laag IQ halen en toch ver komen op school.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het niet over ver gehad bierkaai, maar gewoon vmbo B en een mbo 2 opleiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt het niet alleen over ver gehad, je hebt zelfs gezegd: verschrikkelijk ver komen op school Het is vast een kwestie van perspectief, maar ik vind dat je met mbo niveau 2 niet van 'verschrikkelijk ver' zou moeten spreken. Daar staat tegenover dat ik geen idee heb wat mbo niveau 2 inhoudt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het niet netjes om een collectief waardeoordeel aan een grote groep mensen te hangen louter op basis van hun opleidingsniveau.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder is je leeftijd ook belangrijk, als je nog geen 18 bent krijg je afwijkende testresultaten, omdat deze tests voor volwassenen bedoeld zijn. Ook moet je bij deze test er rekening mee houden dat het een momentopname is. Verder kan het ook zijn dat je een lichte verstandelijke beperking hebt. Ik zou me verder trouwens niet te druk maken over iets als een IQ waarde. Dit heeft geen moer te maken met wie je werkelijk bent :) Groet, Puchacz
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als iemand een score haalt van 65, gaat hij /zij nooit een score halen van 140.
Het is niet alleen een moment-opname of een uitslag toevallig op die ene test. Maar ik ben het helemaal eens met Cor Hardenbol.
Aanvaard wie en hoe je bent.
En maak van je leven, wat je er zelf van wil maken!
Laat je niet weerhouden door zulke getalletjes. Je IQ is laag, maar wie weet ben je heel erg handig, of heb je bepaalde eigenschappen waarin jij een uitblinker bent! Ieder mens heeft zijn eigen sterke en zwakke kanten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@barniet, dat hoeft helemaal niet. Want je kan dan sociaal wel heel vaardig zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoorde net van iemand met een IQ van 75 die de mavo gaat halen. Ik kan me dus niet voorstellen dat je met een IQ van 65 geen mbo2 niveau kan halen als je IQ het enige probleem is (geen andere etiketjes). MBO 2 is een startkwalificatie, de overheid denkt dat je daarmee een baan kan krijgen en een bestaan kan opbouwen. Het is in heel veel categorieën de laagste functie maar wel met een opleiding (voor postbode heb je al geen eens een opleiding nodig) dus de laagste categorie automonteur bijv. Verder kun je gewoon opklimmen. Mijn nichtje heeft praktijkonderwijs gedaan en is nu begonnen met mbo niveau 3, daar heeft ze eigenlijk alleen moeite met rekenen, iets wat in haar beroep niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verschrikkelijk ver is nog al wat als je leest hoeveel mensen iemand met 65 zwakbegaafd vinden. Daar past voor mij geen beroepsopleiding en een baan bij. Daar past voor mij de sociale werkplaats bij en hulp om zelfstandig te kunnen wonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: Er is nogal een verschil tussen 75 en 65 in IQ. 75 is minder dan 2 standaarddeviaties onder het gemiddelde. Met een score van 75 is er nog altijd 4,7% van de populatie die gelijk of slechter scoort. Met een score van 65 scoort slechts 0,9% van de populatie slechter dan jij. Dat is een behoorlijk verschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bierkaai, als je de mavo haalt weet je zeker dat veel en veel meer mensen dat niet halen dan die 4,7% Mijn punt is dus dat het soms mogelijk is om de mavo te halen met een IQ van 75 en dat zal ook zeggen dat je met een IQ van 65 mbo2 moet kunnen halen (na de mavo kun je naar mbo 4).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar ben ik het dus mee oneens, omdat 65 echt een heel stuk lager is dan 75. Alle waardeoordelen daargelaten, maar qua analytische vaardigheden en begrip van zaken zit je gewoon helemaal onderaan de populatie met een IQ van 65. Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik ben het oneens met de opmerking dat je het 'moet kunnen halen'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
IQtesten kun je ook trainen hoor. Als iemand je eens uitlegt hoe de vragen bedoelt zijn, dan kom je al een stuk verder ;) 65 is wel erg laag, je kan vast beter als je ze eens wat vaker maakt. Want ja het heeft dus wel degelijk ook te maken met een bepaald opleidingsniveau en zegt lang niet altijd wat over iemands echte intelligentie. Het blijft toch een methode met haken en ogen hoor! Op zich is het een goede methode, omdat je niet wordt getest op kennis, maar enige kennis in wiskunde en rekenkunde geeft jou echt beter inzicht in een IQtest!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
65 is lager dan 75 maar je weet best dat de variatie van mensen op de mavo groter is dan die tien van dit voorbeeld. Verder zeg ik niet dat het hetzelfde is maar als er kinderen zijn die met 75 de mavo kunnen halen zijn er ook kinderen met 65 die mbo2 kunnen halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je IQ is dan wel 65, maar je taalontwikkelijk hoe je hier dit allemaal typt gaat toch wel erg goed voor een IQ van 65
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vertrouw niet blindelings op een iq-test! Het feit dat je deze vraag zonder noemenswaardige fouten kunt stellen, met een vraagteken achter, en zonder schrijffout, bewijst dat jouw iq meer dan 65 bedraagt ! Waar ben je goed in? Doe daar een iq test over!

Antwoorden (11)

Dat is laag, maar het kan voorkomen bij mensen met een licht verstandelijke handicap. (zie in bron 3)
Het gemiddelde IQ ligt op 100 en dit heeft ongeveer 84% van de mensen. (zie in bron 1).

Op zich zegt een IQ alleen niets, over hoe je verder als mens bent. Daarvoor is de EQ (de Emotionele Intelligentie) ook van belang (zie in bron 2)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je toelichting!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt bedenken dat deze zin totaal niet klopt: "Het gemiddelde IQ ligt op 100 en dit heeft ongeveer 84% van de mensen. (zie in bron 1)." Ze bedoelen dat het gemiddelde IQ ligt tussen 90 en 110 en DAT heeft 84% van de mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ook dat klopt weer niet. Het gemiddelde IQ ligt op 100. De standaarddeviatie is meestal 15. Dat betekent dat 68,2 % van de mensen een IQ heeft tussen de 85 en de 115. Logischerwijs heeft dan 49,7% een IQ tussen de 90 en de 110. http://ncalculators.com/statistics/normal-distribution-calculator.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bierkaai: het is niet mijn verantwoording om dat eruit te halen, het gaat mij er maar om dat de VS had kunnen weten dat die ene zin niet klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je gelijk. Ik ben met je eens dat bron 1 een beetje vaag is. Geen wetenschappelijke tekst, meer een werkstuk van een middelbare scholier. Bron 2 lijkt een stuk wetenschappelijker, maar is een erg ongenuanceerd verhaal. Zo wordt in bron 2 de wijdverbreide wetenschappelijke kritiek op EQ niet besproken. Wel staan er bronnen bij. Volgens mij kan deze discussie beter overgelaten worden aan psychologen (ben ik ook niet trouwens). Dit zijn tot nu toe volgens mij de enige mensen die echt waarde hechten aan het IQ-getal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij kwam je tot dezelfde conclusie in het antwoord van Paulus (nu verwijderd) waar je het had over 'al die mensen die nog geen half college statistiek hebben gevolgd en uitspraken doen over IQ-testen". Ik vind dat je, als je iets te klagen hebt duidelijker moet zijn. Waar ben je het niet mee eens en wie zei dat. Je gaat nu lopen miepen over SD van 10 of 15 maar dat was het punt niet daar. Paulus beweerde dat 110 gangbaar was, liever had ik dat je daarop reageerde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Pelle: Ok, ik zal duidelijk zijn. Ik ben het niet eens met de uitspraak dat 84 % van de mensen een gemiddeld IQ heeft van 100 zoals gemeld in bron 1, daar ben ik het dus wel met jou eens. Ik ben het niet eens met de uitspraak dat 84% van de mensen een IQ heeft tussen de 90 en de 110 zoals jij in je post stelt als verbetering op de interpretatie uit bron 1. Ik ben het daar niet mee eens omdat het wiskundig onjuist is. Of de standaarddeviatie nou 10 of 15 is in de IQ-test, in beide gevallen valt slechts 68,2 % van de populatie in het bereik van gemiddelde plus of min 1 standaarddeviatie. Dit is geen mening, maar gewoon wiskunde. Tenslotte ben ik het oneens met jouw (Pelle's) kwalificatie 'miepen' als ik in een discussie over een getal dat gedefinieerd is als statistische verdeling (zoals het IQ) mathematisch onjuiste redeneringen aan de kaak stel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar bierkaai ik citeer letterlijk de tekst die in het artikel staat, ik heb niets gezegd of die tekst wel of niet klopt. Ik zeg alleen dat het stukje over 84% van de mensen met een IQ van 100 niet klopt (ook een stukje tekst in de bron). Miepen bedoelde ik als in: je gaat zeuren over een totaal ander deel als waar ik en Paulus het daar over hadden. Je mag van mij van alles vertellen over iets, prima zelfs maar de discussie ging daar niet over de SD.
vroeger heette het lvg (licht verstandelijk gehandicapt) als je onder de 70 zat.tegenwoordig heet het licht verstandelijk beperkt dus als je iq 65 is betekent het dat je licht verstandelijk beperkt bent
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is zwakbegaafd. Erg laag dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat klopt niet. Als je iq tussen de 70 en 100 zit ben je zwak begaaft. Wanneer hij lager is dan 70 heet dat een "licht verstandelijke beperking"
Je zult dan niet in staat zijn een verantwoordelijke functie te bekleden.
Ook zul je waarschijnlijk genoegen moeten nemen met een vrij laag salaris.

Toegevoegd na 3 dagen:
Uiteraard kan je er niets aan doen, maar wat betreft je toevoeging, het I.Q. van iemand is niet te veranderen,het is n.l. aangeboren.
Dat wil overigens niet zeggen, dat je niet zou kunnen functioneren in de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lager dan het minimumloon zal het niet worden.
Frimu2
11 jaar geleden
Er bestaan ook artiesten met een laag IQ , ik noem als voorbeeld Tatjana en Bonnie st Clare . Hebben niet bepaald een laag salaris. Vaak zijn ze daarmee toch echt verantwoordelijk voor de mensen die er omheen hangen , dat die ook nog steeds maandelijks hun brood verdienen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Fremu2: wil hier ook even bepaalde sportlui aan toevoegen: kijk maar eens naar bv Jimmy White (snooker) en natuurlijk David Beckham...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een dierentemmer verdient dank zij de dieren waar hij mee wekt ook vaak een riant salaris.
De mensen die jullie daar noemen worden ook vaak geëxploiteerd door anderen en danken hun inkomen vaak aan één ding wat ze goed kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is er in vredesnaam zo fout aan mijn antwoord, dat het zoveel minduimpjes oplevert?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het komt een beetje bot over....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn verantwoording is hoog.
Maar mijn salaris is te laag.
Voor wat ik allemaal doe.
Maar ik ben tevreden.
En waarom,,omdat ik mijn hart laat spreken ,,ipv mijn verstand soms.
Maar het geeft wel voldoening.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ van mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bastanovum: dat zou kunnen maar zoals ik elders al zei soms zal het je verbazen en kan iemand wel een opleiding doen en een baan krijgen. Een IQ hoeft ook niet altijd precies te kloppen, het kan in dit geval tussen de 55 en 75 liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de EQ wel hoog scoort kan iemand met een laag IQ wel degelijk een baan hebben..
Wellicht geen hoge muti task baan maar zo'n iemand kan je leren een bepaald ''specialisatie'' te kiezen binnen zijn werkgebied. @ bastanovum
Wat is ''geen baan'' dan?
Sociale werkplaats en dagbesteding vind ik niet terecht, je plaatst dan gewoon een ''labeltje'', op basering van iemands score van IQ.
Er zijn zoveel gradaties in iemands kennen en kunnen, men moet kijken naar wat iemand kan/wil bereiken en naar interesse, ongeacht iemands IQ. IQ test zegt niks. Iemands gedrag wel.
IQ kan daarnaast groeien, is daardoor niet definitief en dus ook niet jouw ''toekomstige'' voorspelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moolkeesje, Ik snap ook niet goed waarom je veel duimpjes naar beneden hebt, je hebt opzich wel gelijk, mensen met lagere IQ's hebben inderdaad minder kans tot hoge gefunctioneerde banen.
Tot je laatste toevoeging van je alinea.. IQ is namelijk wel veranderlijk. Ontwikkeling van de hersenen in de jeugdfase hebben invloed op toeneming van het IQ.
Het zelfde geldt richting het ouderdom, wat vaak na verloop van tijd, weer wat afneemt.
Zelfs bij idioten stijgt het IQ naar volwassenheid.
Niks staat vast, en als het wel vast staat, is het maar de vraag voor welke individuen dit allemaal geldt :) Iq testen zijn daarnaast instrumenten, gebaseerd op aangenomen statistische kennis. Wat eigenlijk niet alles zegt over iemands ''verborgen'' vermogen of geen-vermogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Michel, je uitleg is perfect.
Maar ik vermoed, dat juist iemand met een IQ van 65 er niet veel aan heeft..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beetje vreemde reactie. Als je een IQ tussen de 60/70 hebt kun je best een leidinggevende functie uitoefenen. Het ligt eraan of je naast een laag IQ ook een andere verstandelijke beperking hebt en hoe het met je EQ is gesteld. Dat laatste is mijns inziens nog het belangrijkste van alles.
Ik ken genoeg mensen met een laag IQ die toch een betere functie bekleden als mijzelf. Het belangrijkste van het leven is om te genieten, doe iets wat je leuk vind en heb lak aan wat andere mensen zeggen of denken. Er zijn ook genoeg mensen met een hoger IQ die zo 'dom zijn als het achtereind van een varken'. Ben gewoon jezelf en laat je niet van de wijs brengen en doe waar je goed in bent en wat je leuk vind, dan zul je zien dat in veel gevallen alles goed komt!!
Mensen met een hoger IQ moeten zich bedenken dat ze de mensen met een lager IQ misschien wel harder nodig hebben dan gelijken...
het is laag, maar dat betekent niet dat je dom bent ofs!
je kan ook slim zijn op andere manieren, inplaats op die iq test..
een mensen aap(orang-oetang) haalt tussen de 60 en de 65..
heb ik ooit es gelezen..

ik zelf haal ook niet hoog op zoon test, ik haalde 70, maar dat betekent niet dat ik dom ben, je hebt verschillende testen voor verschillende mensen, probeer es een andere, meschien heb je daar wel hoger op gehaald..

Maar je bent absoluut niet dom..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
IQ van 65 is niet hoog, maar het wil niet zeggen dat je dom bent. Het ligt er net aan hoe de hele test is opgezet.
Een IQ test bestaat uit vele onderdelen; taalkundig inzicht, ruimtelijk inzicht, logisch redeneren, rekenen enz.
Indien in zo'n test van alle onderdelen een evenredig deel zit is de uitkomst betrouwbaarder dan in een test met veel meer taalvragen waar je niet goed in bent, en minder rekenvragen waar je juist wel goed in bent.
Na zo'n test valt de uitkomst lager uit, omdat je dan op de meeste vragen (taal) fouten hebt gemaakt.
Ben je juist heel goed in rekenen en er zijn veel meer rekenvragen in de test, valt die automatisch hoger uit, omdat je dan minder fouten hebt gemaakt.
Zelf heb ik een behoorlijk IQ maar hadden er in mijn test veel ruimtelijk inzicht vragen gestaan, dan was ik 'dom' geweest, want dat heb ik totaal niet! Die had ik allemaal fout gegokt en daardoor zou mijn score veel lager zijn uitgevallen.
Indien het een echt goede uitgebalanceerde test geweest is en je scoort dan 65 dan ben je inderdaad niet bijster intelligent. Hoeft echter niet 'dom' te betekenen.
Intelligent ben je eigenlijk pas als je zelf creatief bent in het denken en oplossingen kunt bedenken door dingen te combineren. Uiteraard moet je dan wel geleerd hebben en gelezen, anders kom je ook niet tot combinaties maken.

Toegevoegd na 2 dagen:
Je kunt nooit slimmer worden dan je al bent, maar je kunt wel betere prestaties halen bij IQ tests. Als je namelijk hiermee veel oefent, zal je sneller bepaalde patronen gaan herkennen. Oefenen helpt écht!
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer ben je dan wel dom? Waarom is men toch zo bang om het woord dom te gebruiken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waarom zou je slim wel mogen gebruiken en dom niet? Waarom gebruikt men wel mooi en lelijk als men het over uiterlijk heeft? Plaats je iemand dan niet in een hokje?
amc
11 jaar geleden
Een mens doet nu eenmaal aan projectie en niemand wil echt als een loser overkomen. Empathische mensen erkennen dit en zullen een ander toch in hun waarde willen laten. Ze zullen dan ook altijd genuanceerd zijn en spreken van 'minder intelligent' o.d. omdat het woord 'dom' ergens keihard je omlaag haalt. Dom klinkt nl. heel negatief en niemand wil zo bestempeld worden.
Dit soort mensen zal ook niemand als 'lelijk' bestempelen (ook al is het zo) en spreken van 'minder aantrekkelijk'o.d.
Het zijn gewoon keiharde woorden en kwetsen eerder dan iets meer verzachtend uitgesproken. Dat is de reden dat ik woorden als 'dom' of 'lelijk' nooit direct zo confronterend zal uitspreken tegen iemand. Ik ben er dus niet bang voor, maar wil anderen nooit kwetsen als het niet hoeft. (^-^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ pelle Domheid, is een wat ongedefinieerde gezegde.
Mensen zeggen dat om iemand te kwetsen of iemand neer te halen, vinden het vermakelijk om zo iemand te labelen en is respectloos.
Het kan ook een uitschakeling van de hersenen betekenen, wat dus ''eigenlijk'' niet mogelijk is.
''Je bent dom'' slaat op een actie, die niet geheel verstandvol is verlopen.
Geen enkel mens is geheel ''dom'' te noemen. Ieder mens kan ergens'' een wijs besluit'' nemen. Zelfs lage IQ standen. Heeft o..a. te maken met instinctief en onderbewust gedrag. Onmogelijk om iemand alleen maar dom te noemen. Zelfs intelligente mensen hebben deelgebieden waar ze laag op scoren of door valse perceptie ''per ongeluk'' in de fout zijn gegaan(''dommigheid). Dus inderdaad, Wat is domheid?? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
correctie.. uitschakeling hersenen moet zijn; uitschakeling verstand, zoals bijv. de uitdrukking ''met domheid geslagen'' amc je hebt gelijk, ik herken het, deelgebieden bepalen inderdaad iemands score, maar zou zo'n testmaker daar niet rekening mee houden met alpha en béta deelnemers? :)
dan zou het fair zijn als het 50/50 is..
amc
11 jaar geleden
Een IQ test is altijd een gemiddelde ten opzichte van anderen. De gemiddelde score is altijd 100. Als je dus een score van 100 hebt, betekent dit dat de helft van alle mensen minder scoort dan jij en de andere helft meer. Scores boven de 130 en onder de 70 komen slechts bij 5 op de 100 mensen voor. Omdat hele hoge en hele lage scores weinig voorkomen, is het moeilijk om dit soort scores betrouwbaar te schatten.
Door de scores op alle onderdelen te vergelijken met de gemiddelde score van anderen, kom je tot de IQ score en de meesten met hetzelfde IQ zullen de meeste punten weer op een ander gebied hebben gescoord.
Bij een IQ test voor assessment, zal dan ook gekeken worden naar de scores op de verschillende onderdelen.
Bij de selectie van een bouwkundige is het belangrijk te weten hoe hoog deze scoort op ruimtelijk inzicht bijv. Bij een journalist kijkt men meer naar het verbale inzicht. Over het algemeen geldt , dat hoe hoger de mensen zijn opgeleid, hoe hoger hun IQ is. Vrouwen scoren doorgaans iets lager dan mannen en ouderen zowel als jongeren scoren iets lager dan mensen van gemiddelde leeftijd van 24-44 jaar oud. Voor jongeren onder de 20 geldt dat hun IQ waarschijnlijk nog zal stijgen.
http://www.testingtalents.nl/testlokaal/voorbeelden/iq-test.pd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp dat het een gemiddelde score is, wat een uiteenlopend resultaat kan hebben onder de mensen.
Maar het lijkt mij zo dat we het nu hebben over een ''algemeen'' IQ? Dan hoort alpha- en béta-deelgebieden evenredig te zijn, aangezien linker- of rechterdominantie van de hersenen getoetst wordt. Bij veel mensen zie je dat de ene helft beter ontwikkeld is, dan de andere kant, en dat is onder meer genetisch aangelegd. Logisch dat deelgebieden een andere IQ waarde testen, om de bekwaamheid van het toekomstige beroep te testen. Maar het me zo dat dit niet een zelfde puntensysteem heeft als de gemiddelde 100? Volgens mij is dat gemiddelde dan juist veel hoger of lager?
Als je IQ 65 was had je deze vraag niet kunnen stellen, je brein is -bij dat IQ- nauwelijks in staat te leren en zelfzorg zit er niet in.
Ik heb het dan over deze waarde als totaal IQ
De term dom is niet juist maar je bent met dat IQ dus bepaald niet slim.

Domme dingen worden gedaan door de slimste mensen en slimme dingen komen niet zelden uit de koker van mensen die men soms voor dom houdt.....

Toegevoegd na 14 uur:
Naar aanleiding van reacties.
Ik heb de vraag zoals hij gesteld is beantwoord.
Het zou kunnen dat de persoon die de vraag stelt zelf deze waarde heeft medegedeeld gekregen.
Dan ga ik niet over zaken als standaarddeviatie, het soort test etc. beginnen.

Ik heb vaker -zeer uitgebreid- vragen over het IQ en de betrekkelijkheid daarvan beantwoord.

Ik wilde de persoon alleen bemoedigen dat als het IQ juist gemeten is in een gecertificeerde en uitgebreide test, de speling 5% is en dat je dan een degelijke vraag niet (goed) kunt formuleren, daarmee de persoon een hart onder de riem wil steken.

Kortom wat inleving in het antwoord gestopt.
En wat ik schrijf, heb ik meegemaakt, mensen die een laag IQ hadden heb ik verbazende staaltjes van slimheid zien doen en dan heb ik het niet over savant-autisten.......

Ik vind het heel dom om mensen op hun IQ af te rekenen en zeker naar mensen met een laag IQ respectloos.

Wat ze soms missen of zouden missen aan "verstand" zie ik vaak terug als betrouwbaarheid, vriendelijkheid, gastvrijheid en altruisme, waar menig doorgeleerde persoon nog wat van zou kunnen leren.

Een hoog IQ kan je OOK lelijk in de weg zitten als je EQ niet goed ontwikkeld is.

Ik heb bijvoorbeeld groot respect voor "zwakbegaafden" die exceleren in hun zorg en liefde naar hun kinderen toe,

kinderen hebben meer aan hartelijke ouders met veel liefde
dan carrierjagers die niet beseffen hoe belangrijk hun kinderen zijn.

Daar zie ik als pleegouder de gevolgen van!!

Er zijn ook hoogopgeleide, hard werkende mensen die WEL heel goed voor hun kinderen zorgen, het een sluit het ander niet uit.

Ik ga om met mensen die pakweg tussen de 40 en 180 PIQ zitten en heb evenveel respect voor allen.
De juiste houding, denk ik....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand met een IQ van 65 is heel slecht in het maken van -de betreffende- IQ testen.

Wat daar precies de reden van is dient nader onderzocht te worden. Om hem (of haar) dom of zwakbegaafd te noemen is wat voorbarig. Het zou ook een begaafd iemand met een verkeerde bril kunnen zijn, uit een andere cultuur, of met ernstige dyslexie.

(Een -niet bestaand- gemiddeld persoon scoort -per definitie- 100 in een IQ test.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal fout, iemand met dyslexie kan een zeer hoog IQ hebben en dat ook halen op een IQ test. Dyslexie komt voor bij alle IQ niveau's. Je haalt GEEN lage score omdat je dyslexie hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt van de test af Pelle.
Als de tekst verwarrend kan zijn voor iemand met dyslexie zal hij mogelijk eerder fouten maken.
In veel IQ testen speelt tijd een rol, een dyslect leest vaak wat langzamer (zorgvuldiger!) dan een niet-dylect, dus zal hij op dat punt lager scoren.
Dat zegt niets over de intelligentie van die persoon, maar wel iets over de test. Ik suggereerde niet dat iemand met dyslexie minder intelligent is, wel dat zo iemand mogelijk een lagere score haalt dan een niet-dylect.
Op de universiteit krijgen erkende dyslectici een half uur extra tijd voor tentamens en eventueel een tentamen op A3 formaat: dat is niet omdat ze dommer zijn, maar omdat ze een beperking hebben waar rekening mee gehouden wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch Adriek komt dat best wel goed met die IQ testen bij dyslecten. Ze dachten altijd dat mijn zoon gewoon dom was maar hij heeft een prima IQ met dyslexie. Er zijn zo ontzettend veel onderdelen van een IQ test die een kind (dat is het vaak) met dyslexie prima kan maken. Ze gaan vooral nat op het spellingsonderdeel. Juist mensen die hoogbegaafdheid combineren met dyslexie vind je niet snel. Ze lijken niet superslim maar doen het ook niet heel slecht. Laat je die kinderen een IQ test en een dyslexietest doen dan wordt pas duidelijk hoe het zit. Je krijgt echt geen IQ van 65 als je dyslexie hebt ipv bijv 100. Die testen halen dat er echt wel uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Je krijgt echt geen IQ van 65 als je dyslexie hebt ipv bijv 100. Die testen halen dat er echt wel uit." Dyslexie heb je in vele soorten en maten, dus je uitspraak is wat erg algemeen. Ik ken aardig wat (vaak zeer intelligente) universiteitsstudenten met dyslexie dus ik zou nooit willen suggereren dat dyslectici minder intelligent zijn dan andere mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus mensen uit een andere cultuur hebben een lager IQ? .. Je kan dat niet zomaar zeggen van mensen! Mijn kinderen zijn bruin, maar in Nederland opgegroeid, mijn oudste heeft een IQ lager dan 90, en zit op speciaal onderwijs. En dus NIET uit een ander Cultuur, maar gewoon Hollands!! Je kan het niet maken door te zeggen dat mensen uit een ander land per definitie een lager IQ hebben. Dat kán gewoon niet. Uiteindelijk kom je zelf ook uit een andere cultuur, als je bij een ander land op visite bent. Er zijn zat mensen met een verkeerde bril, maar dat betekent niet per definitie dat ze een lager IQ hebben, alleen dat ze hoognodig een andere bril hadden moeten kopen. "Het zou ook een begaafd iemand met een verkeerde bril kunnen zijn, uit een andere cultuur, of met ernstige dyslexie." Dat heet mensen over één kam scheren, kan écht niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar reageer je nu op bigmomma? Ik zie alleen maar dat anderstaligen een test krijgen met minder tekst, het zou niet eerlijk zijn dat je verkeerde antwoorden geeft omdat je de taal nog niet goed genoeg begrijpt of reageer je op iets anders?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh nu zie ik het: ik denk dat er bedoelt wordt dat die persoon nog niet lang genoeg in NL is om de taal goed te begrijpen of niet lang genoeg les gehad in bepaalde zaken. Mijn zoon moest vragen beantwoorden over 'wat mist hier' en dat was bijv de stop van het bad maar ja wij hebben geen bad, geen jongere kinderen waarbij hij een bad ziet en een stop heeft hij nog nooit gehad dus hij had gezegd: zeep. Zulke vragen ga je ook niet goed beantwoorden als je de westerse cultuur niet goed kent en dan is het een reden voor een lagere uitslag maar juist NIET voor een lager IQ. De test past dan niet bij jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle Ik dacht dat het over iets anders ging, dat er bedoeld werd dat mensen uit een andere cultuur niet zo slim waren... maar ik begreep pas wat er stond, toen ik het al verstuurd had. Soms ben ik best blond haha! ik geloof dat de rest van mijn antwoord nog wel meekan met het antwoord..
Ik heb het goede antwoord nog niet gezien, ondanks het grote aantal antwoorden.

Een testscore van 65 op een test betekent in theorie dat 99,02% van de bevolking hoger scoort op dezelfde test. Met andere woorden: als je 500 willekeurige mensen deze test laat maken zullen er naar verwachting nog geen 5 van hen een score van 65 of lager hebben.

Betekent dat dat je dom bent? Nee, maar het betekent wel dat je deze test in verhouding met andere mensen erg slecht hebt gemaakt.

Een IQ-test meet wat een IQ-test meet. Er wordt veel onderzoek gedaan naar zogenaamde cross-validiteit in IQ-testen. Dit betekent dat men probeert te achterhalen of de IQ-testen allemaal hetzelfde meten. Met andere woorden: is het IQ een eigenschap van iemand die vast ligt.

In alle gevallen moet je goed beseffen dat het een getal is dat alleen iets zegt over de verhouding tot de score van andere mensen en dat het maar net ervan afhangt wat de test meet. In geen enkel geval zou ik een waardeoordeel zoals dom of slim of nuttig of verantwoordelijk aan een IQ-test willen hangen. Daarvoor ken ik nou eenmaal teveel oliedomme mensen met een hoog IQ.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het goede antwoord :) +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, een IQ boven de 130 is ook zeer uitzonderlijk (minder dan 3% van de bevolking heeft dat). Echter, met deze afwijking valt waarschijnlijk beter te leven. Er bestaat een soort mythe dat deze mensen sociaal minder capabel zouden zijn, dit is echter nooit aangetoond. Deze mensen hebben waarschijnlijk een hoge opleiding, een goede baan en houden er hooguit hobby's op na die door sommigen als vreemd worden beschouwd. Voorbeelden zijn: grote priemgetallen uitrekenen of simultaanschaken. Besef goed dat zowel een IQ onder de 70 als een IQ boven de 130 even onwaarschijnlijk is en dus als afwijking mag worden bestempeld. Omdat het nu eenmaal vervelender is om minder intelligent te zijn dan anderen dan om intelligenter te zijn, zal het IQ onder de 70 meer last van de afwijking hebben. Merk op dat het woord afwijking door mij als een statistisch begrip wordt gebruikt, niet als een waardeoordeel over een persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Papilio: mooi voorbeeld van hoe een hoog IQ geen garantie is voor een goede baan en een hoge opleiding. Zo zie je hoe omgeving daarin een rol kan spelen. Ik moet wel even zeggen, maar dat snap jij ook wel, dat 1 tegenvoorbeeld niet meteen betekent dat mijn algemene opmerking onjuist was. Verder ben ik het ontzettend met je eens dat de oorzaak van de stroefheid in sociale omgang tussen intelligente en minder intelligente mensen ook wel eens bij de minder intelligente mensen zou kunnen liggen. Deze reageren snel agressief en emotioneel als ze het gevoel krijgen dat de persoon waar ze mee in discussie zijn intelligenter is. @Viridi: Volgens mij is nooit aangetoond in hoeverre IQ genetisch bepaald is. Er is ongetwijfeld een invloed, maar de vergelijking met lengte gaat mijns inziens niet op, omdat lengte veel meer genetisch bepaald is dan IQ.
Een IQ van 65 betekent dat je minder slim bent dan het grootste deel van de bevolking.
Je hebt dan een licht verstandelijke handicap.

Je vraagt ook, of je een achterstand kunt hebben omdat docenten je niet helpen of omdat je uit het buitenland komt.

De bekendste IQ testen (WAIS en GIT) zijn voor ongeveer de helft gebaseerd op schoolse kennis.
Dus dat betekent, dat je score hoger wordt, als je het beter doet op school.

Juist als je uit het buitenland komt, heb je moeite met school (taalachterstand bv) en zal de test lager uitvallen.
Maar een psycholoog die de test afneemt, moet hier rekening mee houden.

Spreek je werkelijk de Nederlandse taal niet goed, dan zijn er alternatieve testen waarbij schoolse kennis minder belangrijk is (RAVEN bv)
De WAIS of GIT mogen dan niet gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een laag IQ kun je super geniaal zijn op een bepaald gebied. er zijn ook mensen met een laag IQ die geniaal zijn op het gebied van ICT bijvoorbeeld. IQ is maar een indicatie. Het geeft geen garantie.

Mensen met een laag IQ kunnen ook gewoon studeren misschien met meer moeite maar het lukt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een heel laag IQ en toch hoogbegaafd op een deelgebiedje is echt, echt een enorme grote uitzondering. Je hebt het dan over 'idiot savant'.
En studeren (HBO of WO) met een IQ van 65 gaat echt niet lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is dit antwoord nergens op gebaseerd. Om goed te zijn in ICT heb je in ieder geval een behoorlijk analytisch vermogen nodig. Dan zou je in ieder geval ook een deel van de IQ-test (bijvoorbeeld cijferreeksen of figuuranalyse) redelijk moeten kunnen en dan komt je IQ echt niet meer op 65 uit. Om 65 te halen op een IQ-test moet je echt bijna alle vragen fout beantwoorden. Je moet meer vragen fout beantwoorden dan 99% van de populatie zou doen.