Wat is het meest geschikt om Mindmaps mee te maken? (low tech)?

Ik wil graag mindmaps tekenen op papier (dus niet met een tablet ofzo), nu heb ik gelezen dat het veel beter werkt wanneer je kleuren gebruikt. Wat ik dan het beste gebruiken om mee te kleuren? Gekleurde pennen, potloden, stiften, wax?
BVD

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Op zich maakt het natuurlijk niets uit waar je mee werkt.
Het een zal minder makkelijk te wijzigen zijn terwijl het andere lekkerder werkt. Misschien helpt deze site je wel op weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat jij zelf het mooiste vind is het meest belangrijk... maar ik adviseer een dun onderlaagje met kleur potlood en dan randjes met krijt ( je weet wel van vroeger)

Maar vergeet niet!
Maak het contrast dat jou t meeste aanspreekt!
<3
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kleurgebruik is heel belangrijk, maar welk materiaal je daarvoor gebruikt, maakt niet zoveel uit. Je geeft elke tak een andere kleur, de tak gaat van dik naar dun en heeft vertakkingen, maar geen zijtakken. Het tekenen van de takken doe je uit de losse hand, en niet met liniaal.
Het schrijven van de woorden boven de takken mag wel met zwart of grijs.
Verder is het heel goed als je heel veel tekeningetjes gebruikt.
Voor mij is een heel duidelijk, maar wel een beetje vervelend populair geschreven, boek "Leer mindmappen.... voor kids" van Ed van Unen. Daarin staat precies beschreven aan welke regels je je "moet" houden als je een mindmap maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf heb ik ook wat ervaringen met mindmaps, en ik heb het op school geleerd hoe je het moet maken. Het is wel belangrijk dat je kleuren gebruikt. Ik begin altijd met een grote cirkel in het midden, met (in kleur) het centrale thema erin waar je een mindmap over wilt maken. Bijvoorbeeld, als je centrale thema 'De Ouden Grieken' is zet je die in de cirkel. Dan maak je verschillende vertakkingen. Een tak kunst, een tak Spelen, enzovoort. Het helpt ook altijd om in diezelfde kleur dat je je tak hebt gemaakt met daarboven bijvoorbeeld kunst, kan je daaronder een klein tekinigetje maken van een schilderijtje ofzo. En bij bijvoorbeeld koningen kan je een klein kroontje tekenen. Het is maar zoals je zelf wilt, de tekeningen en verschillende kleuren werken alleen maar als hulpmiddel. Het maakt niet echt uit met wat je het tekent, persoonlijk kies ik voor stift. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou potlood gebruiken, of iets anders wat je later makkelijk weer kan uitvegen. Verder zou ik gewoon doen wat jij mooi en handig vind!