Mag een leerplicht ambtenaar zelf regels maken ook al komen deze niet overeen met de wet??

volgens de wet moet een school de leerling pas na 2 dagen afwezig melden, bij verzuim. Dus na de tweede dag.. De leerplicht ambtenaar heeft dit zelf voor mijn dochter terug gebracht naar 1 dag ingaande na de zomer vakantie.. Dit geldt dus alleen voor haar en niet voor de andere leerlingen.. Mijn dochter spijbelt niet, maar is vooral in de winter maanden te ziek om naar school te gaan en ligt dus gewoon in bed.. Ondanks dat we bij een kinderarts en een longarts lopen vind de leerplicht ambtenaar dat er geen gegronde rede is voor verzuim.. dus heeft hij die regel ingesteld.. Maar wat nu als ze meer dan 1 dag per maand afwezig is ivm ziekte.. Krijg ik dat gelijk een waarschuwing en dan een boete er achter aan??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Als de school contact op neemt met de leerplicht ambtenaar dan wordt er gekeken naar àl het verzuim. Als er veel verzuim is kan de leerplicht ambtenaar de school vragen dit te melden.
Ik weet niet of er een gesprek is geweest met de leerplicht ambtenaar, maar ik zou je zeker aanraden dat te doen, dat geeft de mogelijkheid om duidelijk uit te leggen wat de reden is van het verzuim van je dochter.
Neem een verklaring van de huisarts mee.

De maatregelen zijn eerst een halt straf voor je dochter. Wordt deze niet goed afgerond óf er is weer teveel school verzuim, zal er een proces verbaal komen. Dit houd in dat het naar de officier van justitie gaat en ook dat de Raad voor kinderbescherming in beeld komt (dat gebeurt bij alle kinderen die in aanraking komen met justitie).
De officier bepaalt de straf, dit kan idd een boete zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De leerplichtambtenaar heeft zich in 1e instantie aan de wet te houden. Maar omdat alle zaken die de leerplichtambtenaar behandelt, en waar hij beslissingen over moet nemen, anders zijn, wordt er van hem ook enige creativiteit verwacht om tot een oplossing te komen.

Als je het niet eens bent met de beslissing van een leerplichtambtenaar dan kun je bezwaar maken. Die procedure is ingewikkeld, en het beste is contact op te nemen met de gemeente. Zij zullen je adviseren hoe je dat aan moet pakken.

Maar misschien hoeft het zo ver helemaal niet te komen. Als het precies zó is, als je het schrijft in je toelichting dan is één briefje van de long- en/of kinderarts voldoende om een eind te maken aan dit gedoe. Het is dan heel simpel: als de artsen je zo'n briefje niet willen geven, moet je dochter naar school, en als ze dat wel doen, dan ga je daarmee naar de leerplichtambtenaar èn de schoolleiding. In dat laatste geval behoren alle problemen tot het verleden. M.b.t. de gezondheid van je dochter, en de mogelijkheid om wel of niet naar school te gaan, is het advies van een arts bindend, en zeker niet dat van een leerplichtambtenaar. Succes!