Wat heb je precies aan Management en Organisatie? Zie extra uitleg

heb je meer aan economie of aan Management&Organisatie als vak in de bovenbouw?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (4)

Zelf heb ik economie en m&o. m&o gaat vooral over de economie van bedrijven zoals balansen en winst en verlies vefliesrekeningen opstellen. Maar als je moet kiezen zou ik in jou geval voor economie gaan want volgens mij is bij geen of heel weinig opleidingen m&o een verplicht toelatingsvak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Economie is vaak een verplicht vak voor vervolgopleidingen in die richting, maar ik werk zelf op een faculteit (hogeschool) met dergelijke opleidingen en hoor daar geven docenten regelmatig aan dat studenten die M&O hebben gevolgd op de middelbare school veel beter mee kunnen komen dan de studenten die enkel economie hebben gehad (van die twee vakken). Advies: volg ze allebei als het kan en als je die richting op wil.

Als je geen vervolgopleiding in de richting van economie, bedrijfskunde of management gaat doen, dan kan ik me voorstellen dat het vak economie breder, algemener is. Ik heb zelf alleen economie gevolgd, dus ik kan het niet met M&O vergelijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij m&o leer je hoe je een bedrijf moet runnen, winstgevend maken, etc. bij economie leer je hoe de wereld van het geld in elkaar steekt, over uitkeringen, verzekeringen, etc. (misschien een beetje onduidelijk, maar dit is hoe ik het ervaar.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit in 5vwo en ik volg het profiel NT&NG wat dus inhoud dat de vakken Na, Sk, WisB en Bio verplicht zijn. Als keuzevak heb ik M&O gekozen, omdat mij werd verteld dat je hier veel meer aan hebt later. Ik heb dus geen Economie in mijn pakket. Economie is in mijn beleving erg gericht op het financiële (verbeter me als ik het fout heb), M&O is daarentegen juist gericht op de bedrijfskunde.

Als je specifiek denkt aan een vervolgopleiding als Econometrie of Accountancy dan is zou ik voor het vak economie kiezen. Ben je niet van plan een (directe) economische studie te kiezen dan zou ik ten alle tijden voor M&O gaan, omdat je daar te maken krijgt met bedrijfskunde en management. Aan bedrijfskunde en management heb je meer in zowel het dagelijks leven als in bijvoorbeeld technische studies veel meer.
Bijvoorbeeld bij technische studies op de Universiteit Twente wordt veel waarde gehecht aan bedrijfskundige kwaliteiten, omdat je dit vaak nodig hebt wanneer je binnen een bedrijf wilt opereren!

Het handigste is natuurlijk om zowel economie te volgen als M&O, maar als je zou moeten kiezen dan zou ik M&O aanraden!

Veel succes met je keuze.