Eerst de haakjes wegwerken:

2 keer 3x = 6x x² = x²
2 keer -5 = -10 4² = 16

6x-10+x²+16
=
6x+6+x²

Meer kan je niet uitrekenen, aangezien je de waardes van de x niet weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

2(3x-5)+(x-4)²
6x - 10 + x2 - 8x + 16
x2 - 2x +6
en dat stopt het verhaal, want het is geen complete (functie of vergelijking) opgave
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal gelijk. Meer kun je niet doen. Minnetje snap ik dus niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe kom je aan -8x?? waar haal je die - vandaan en waar die acht het is gewoon +x²
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nu snap ik het echt niet!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
x-4
------- x
x2 - 4x
-4x + 16
--------------- +
x2 -8x + 16 voila!
Je bent waarschijnlijk '= 0' vergeten erachter te zetten.
Maar als je dat doet zijn er geen uitkomsten voor x waarop die som 0 is.

2(3x - 5) + (x - 4)² = 0
(6x - 10) + (x - 4)(x - 4) = 0
(6x - 10) + (x² - 4x - 4x + 16) = 0
(6x - 10) + (x² - 8x + 16) = 0

x² - 2x + 6 = 0
D = (-2)² – 4 · 1 · 6 = -20

Er zijn geen uitkomsten voor x, want de discriminant is negatief.

Toegevoegd na 6 minuten:
En als je niet = 0 bedoeld, dan probeer je het op dezelfde manier.

2(3x - 5) + (x - 4)² = 9

Die 9 zet je dan aan de andere kant (dat wordt dan wel - 9), zodat je uiteindelijk krijgt:

x² - 2x + 6 - 9 = 0
x² - 2x - 3 = 0
D = (-2)² – 4 · 1 · -3 = 16

De discriminant is positief, dus er zijn uitkomsten voor x.
En hiervoor hoef je geen abc-formule toe te passen, want je kan dit nu eenvoudig doen:

x² - 2x - 3 = 0
(x - 3)(x + 1) = 0
x = 3 of x = -1

Toegevoegd na 11 minuten:
Eventueel nog even controleren door je gevonden waarden weer in te vullen:
2(3 · 3 - 5) + (3 - 4)²
= 2(9 - 5) + (-1)²
= 2 · 4 + 1
= 9

2(3 · -1 - 5) + (-1 - 4)²
= 2(-3 - 5) + (-5)²
= 2 · -8 + 25
= -16 + 25
= 9
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap hier ook niks van!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst werk je gewoon die haakjes weg, je krijgt dan x² - 2x + 6. Als je het alleen anders hoeft te schrijven ben je al klaar. Als je x wilt uitrekenen, zul je een uitkomst van die formule moeten hebben. Er zijn geen waarden voor x waarbij de formule de uitkomst 0 heeft. Vervolgens heb ik als voorbeeld 9 gedaan. Als we in de formule 2(3x - 5) + (x - 4)² alle x'en gaan vervangen door een 3 of door -1, dan zullen we als uitkomst 9 krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet blijkbaar aardig wat over dit onderwerp :P.
Weet je ook hoe je toch de equatie kunt oplossen indien de discriminant negatief is?
Eerst haakjes(kan in dit geval niet, want je kunt x en een getal niet bij elkaar optellen of van elkaar aftrekken) dan machten en wortels(er zijn geen wortels) dan keer en delen door en dan plus en min:
____________2(3x-5)+(x-4)²_______________________
(machten)___=2(3x-5)+x²+16 (het is+16 om dat-keer- +is)
(keer)______=6x-10+x²+16 (getallen bij elkaar x'en bij ________________________elkaar en x²'en bij elkaar)
(plus en min) =6x+6+x² (verder kan niet)

Toegevoegd na 9 minuten:
in dit geval hoort keer en macht tot haakjes wegwerken sorry!! =S
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(x - 4)²
= x² - 8x + 16
≠ x² + 16
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
erg onduidelijk :P
Indien er niks achter staat neem ik aan dat je versimpelen bedoeld. We werken eerst de haakjes weg. Dit geeft ons:

2*3x - 10 + x^2 -4x -4x + 16.
Dit versimpelen we dan verder tot:
6x - 10 + x^2 -8x + 16 en dan krijgen we:
x^2 -2x + 6.
Volgens mij is dat het antwoord.