Wat is een goede benaming van deze kosten?

Opdracht nog niet binnen maar ik wil een klant diverse (voor)kosten laten betalen.

Toegevoegd na 32 seconden:
Voorkosten is te makkelijk lijkt me... ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Wij hebben het hier ook regelmatig, dat een klant een wens uit, die wij onderzoeken.
Wij noemen het dan onderzoekskosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn weinig bedrijven die kosten voor het uitbrengen van offertes wensen te betalen. (Gebeurt soms wel voor zeer grote investeringen waarvoor bij een offerte veel werk moet worden verzet).

Deze kosten, pre sales kosten, kan je eigenlijk pas na de opdracht "binnen halen".

Toegevoegd na 1 minuut:
Wil je echt voor er een opdracht is al geld binnen krijgen dan zul je dat van te voren moeten afspreken met de klant. Een opdracht dus voor het maken van een voorstel of uitwerking van een klant wens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Offertekosten? Of; acquisitiekosten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede zaak dat sommige bedrijven kosten berekenen hiervoor. In sommige offertes zit zoveel tijd.

Ik zou het onder de noemer "onderzoek" doen. Hiermee geef je tegelijk aan dat je, voordat je begint aan een opdracht, eerst een gedegen onderzoek doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze kosten vallen onder de zg. rekenvergoeding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intakekosten, voorbereidingskosten, Advieskosten..

Ligt er aan wat voor kosten je in rekening wilt brengen en of die klant dat vooraf ook weet dat je die kosten berekend. Het lijkt er op van niet en dan haal je denk ik die klant niet meer binnen ook. Dergelijke afspraken moet je vooraf maken en dus helder over communiceren. Een potentiele klant confronteren met kosten die niet vooraf zijn afgesproken zijn killing voor je klantcontact!
Het is wellicht handiger om die kosten niet in rekening te brengen en juist hierdoor die klant binnen te krijgen met een opdracht.