Hoe houdt een fotowinkel stand in tijden van crisis

Doordat mensen minder foto's afdrukken en afdrukken bij grote winkelketens en internet loopt de afdrukmarkt terug. Ook de verkoop van apparatuur loopt terug door concurrentie van dezelfde kant. Daarnaast drukken mensen steeds minder af en versturen steeds meer via mail. Daarmee krijgt ook de lijstenmakerij en verkoop een tik. De albums worden ook minder verkocht. Je zou je moeten specialiseren. Maar hoe en waarin?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Specialiseren hoeft niet de oplossing te zijn. Sommige beroepen verdwijnen gewoon. De melkboer bijvoorbeeld is bijna uitgestorven tegenwoordig terwijl deze 20 jaar terug nog wel rondreed. Hetzelfde kan gebeuren bij fotowinkels.

Dus blijf ervoor open staan dat specialiseren misschien niet de oplossing is maar juist wat anders zoeken.

Maar, als je wel wilt specialiseren dan kun je het beste beginnen bij jou sterke punten. Waar ben jij goed in, wat kan jij bieden wat andere foto winkels en online fotoservices NIET kunnen bieden. Dit kan advies zijn over het maken van foto's. Dit kan een bij aankoop van een (goed) fototoestel een fotografie cursus zijn van een uur of 2. Dit kan ook juist het bewerken van foto's zijn of het maken van collages.

Je kunt ook kijken naar extra dingen die je kunt gebruiken bij het maken van foto boeken. Scrapboek materialen bijvoorbeeld. Dit zijn mensen die vaak ook veel foto's afdrukken, als ze gelijk hun spullen en foto's kunnen halen kan dat extra klandizie opleveren.

Verhuizen naar een drukkere locatie (bv naast het gemeentehuis voor pasfoto's) kan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij leven de fotowinkels van het maken van foto-reeksen (de familieportretten, pasfoto's e.d.). Deze kosten toch behoorlijk wat.

Daarnaast van de verkoop van fotomateriaal (camera's, ...).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de meeste fotowinkels op het punt staan om uit te sterven. Velen zijn ze al voorgegaan en nu is het hun beurt. Specialiseren heeft weinig nut omdat je dan op voorraad moet hebben en je weet niet of je het kunt verkopen. Tegenwoordig gaat alles digitaal en drukt iedereen zijn eigen foto's. Ook de online fotowinkels bieden zoveel aan (en vaak voordeliger) en je krijgt het lekker thuis. Fotoreportages zijn tegenwoordig allemaal free-lancers en ook die vind je overal online.
Op zich wel jammer, maar dat heb je nu eenmaal met de technische vooruitgang en internet.