wat zijn de algemene regels van het activiteitenbesluit?

Voor mijn profielwerkstuk ben ik bezig met het starten van een horecaonderneming. Omdat mijn 'horecabedrijf' het milieu niet belast val ik onder het zogenoemde licht regime en moet ik mij houden aan de algemene regels van het activiteitenbesluit. Nou kan ik helemaal nergens op internet vinden wat die regels precies zijn, iemand die er toevallig verstand van heeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Met algemene regels wordt gedoeld op regels waaraan je hebt te houden, en waarop je dus kunt worden aangesproken door de overheid, maar waarvoor je op zich geen vergunning nodig hebt.

Het Activiteitenbesluit is een zogenaamde Algemene Maatregel van Bestuur en bevat zulke algemene regels voor verschillende milieuaspecten. Denk hierbij aan geluid, lucht, bodem, externe veiligheid, afval en afvalwater. Uitgebreidere informatie vind je in de link.

Merk op dat daarmee niet gegarandeerd is dat je geen vergunningen nodig hebt. Daartoe moet je even checken bij je gemeente. Die zullen daartoe o.a. kijken in het Besluit omgevingsrecht, het bestemmingsplan, het Waterbesluit en zo nog wat.

Toegevoegd na 8 minuten:
Mogelijk wordt ook gedoeld op de zogenaamde "Omgevingsvergunning beperkte milieutoets" (zie bron 2).

Voor een aantal activiteiten uit het Activiteitenbesluit hebben bedrijven sinds 1 januari 2011 toestemming van het bevoegd gezag nodig voordat ze kunnen starten met deze activiteiten. Deze "toestemming vooraf" wordt genoemd: Omgevingsvergunning beperkte milieutoets (OBM).

Het doel van de OBM is dat het bevoegd gezag vooraf instemt met het van start gaan van een specifieke activiteit op een specifieke locatie. De OBM bestaat uit een toestemming of een weigering. Het bevoegd gezag kan geen voorschriften aan de OBM verbinden (artikel 5.13a Besluit omgevingsrecht).

In artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (Bor) staat wanneer een OBM verplicht is. Een handig overzicht van gevallen waarin een OBM verplicht is vind je in bron 3