Zzp'er wat mag wel en wat mag niet?

Mag je als zzp'er 6 jaar op een plek blijven werken? De werkgever is een bank. En je werkt in teamverband met iemand die daar de leiding over heeft

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit mag zeker zolang u zich verder aan alle regels houdt die gelden voor ZZP'ers. Het is niet zo dat het alleen om tijdelijk werk gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jeroen1985, bedankt voor het antwoord en weet u misschien een site waar alle regels staan beschreven voor een zzp'er?

Antwoorden (2)

Nee mag niet als zzp'er moet je minimaal 3 gelijkwaardige klanten per jaar hebben met een paar uitzonderingen.
maar in jouw geval is er een gezagsverhouding dus heb je een baas zeg maar
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Belastingdienst gewoon de Nederlandse wet kennen door 18 jaar als bedrijfsleider te werken bij een bedrijf wat voor. 70% met zzp'ers werkt en dan dien je de regels gewoon te kennen
Zoals je het omschrijft, lijkt het een 'verkapt dienstverband': je spreekt in de vraag van een 'werkgever' (niet van een 'opdrachtgever') en er wordt gewerkt onder leiding. Dat lijkt op een gezagsverhouding. Dat je werk moet voldoen aan de eisen van de opdrachtgever is iets anders dan dat je onder zijn gezag valt.

Loon, arbeid, werken gedurende bepaalde tijd, een gezagsverhouding: dat zijn de wezenskenmerk van een arbeidsovereenkomst. Heb je een VAR-WUO of VAR-DGA en sluit die aan op het werk wat je doet?

Als de Belastingdienst tot de conclusie zou komen, dat sprake is van een dienstverband ontstaat er een onprettige situatie. Want dan is er ten onrechte geen loonheffing ingehouden en zijn er geen premies voor de werknemersverzekeringen en Zorgverzekeringswet afgedragen.

Ok, terug naar de vraag. Het gaat niet in eerste instantie om de tijdsduur dat je ergens bent maar om andere zaken.

"•Aantal opdrachtgevers
Standaard hanteert men dat u per jaar 3 of meer opdrachtgevers moet bedienen. Dit is overigens geen verplichting (wel verstandig voor uw continuïteit). Als u bijvoorbeeld een behoorlijk ondernemersrisico loopt dan kunt u in de praktijk volstaan met één opdrachtgever. (...)

•Onafhankelijkheid
U dient als ZZP’er onafhankelijk te zijn van uw opdrachtgever, dat wil zeggen: als u uw onderneming moet inrichten volgens de eisen van de opdrachtgever bent u afhankelijk en niet zelfstandig. Dat uw werkzaamheden dienen te voldoen aan de eisen van de opdrachtgever staat hier buiten. Bedoeld wordt: als u onder het gezag van een opdrachtgever valt bent u niet zelfstandig.

•Presentatie als zelfstandige
Hiermee wordt bedoeld dat uw bedrijf een eigen gezicht moet hebben. Dit kan in de vorm van een visitekaartje, briefpapier, website etc.

•Hoeveel tijd besteedt u aan uw bedrijf?
In de aanvraag voor de VAR heeft u 3 opties om aan te geven hoeveel u denkt te gaan besteden aan de VAR-werkzaamheden. Het hoogste dat u in kunt vullen is meer dan 700 uur. Voor de mate van zelfstandigheid is het zo dat hoe meer uren u werkt, hoe meer kans u heeft op een VAR-WUO

•Maakt u winst, bent u aansprakelijk en loopt u risico? "

Het gaat er dus niet om hoe de opdrachtgever de relatie omschrijft maar wat het feitelijk voor een arbeidsrelatie is. Doe je hetzelfde soort werk onder dezelfde condities als een werknemer van die bank, dan wordt het 'uitkijken'.
Computoon