Is een factuur met negatief bedrag een credit?

Via mijn website heb ik een systeem gevonden waarmee ik facturen kan versturen, omdat ik graag alles op een centrale plek wil en zo min mogelijk systemen wil gebruiken, echter kun je daarmee geen credit nota versturen. Soms betaal ik particulieren uit door middel van een credit nota. Maar, als ik een factuur maak met een negatief saldo, dan is dat in feite toch een credit nota of zit er wel verschil in?

10 jaar geleden
10.7K

Antwoorden (4)

Dat klopt inderdaad. Een credit factuur is nets anders dan een negatieve factuur waarbij je dus in feite geld betaalt in plaats van ontvangt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja. Je gebruikt ze met name om foutieve facturen te corrigeren (te grote hoeveelheid van iets berekend of tegen te hoge prijs, of allebei fout). Ook worden ze gebruikt om kortingen achteraf te geven, als 'schadevergoeding' als het product of dienst niet geheel aan de eisen voldeed die eraan gesteld mochten worden. Of voor het volledige bedrag van de oorspronkelijke levering, als het product werd geretourneerd.

Uitgaande creditnota's zijn in feite correcties op je omzet.

Wat er vervolgens mee gedaan wordt is wat anders:
- de klant brengt het eindbedrag van de creditnota in mindering brengen op het eindbedrag van een factuur en betaalt het verschil ('verrekenen') of
- je betaalt zelf de creditnota uit. Als de klant niets kan verrekenen is dat de enige mogelijkheid (of er moeten op korte termijn weer facturen komen.)

Toegevoegd na 15 uur:
Verder bestaan nog creditnota's met een heel ander karakter. Die vloeien voort uit het proces van self-billing: de klant maakt de factuur op in plaats van de dienstverlener. De klant boekt dan kosten/aan debiteuren. Die creditnota's hebben uiteraard niets met de eigen omzet te maken. Ze worden door de klant uitbetaald aan de leverancier. Op de openstaande postenlijst van de klant ogen deze als een gewone creditnota maar het is om meerdere redenen handig ze in een ander dagboek onder te brengen.
Computoon
10 jaar geleden
Nee, een creditnota heeft niet de tekst factuur of declaratie en ook staat er geen betaaltermijn op. Je zou een negatieve factuur wel als creditnota kunnen gebruiken, maar er zijn wel verschillen en dat is je vraag.
10 jaar geleden
Een actiefrekening die vermeerdert, wordt gedebiteerd.
Een actiefrekening die vermindert, wordt gecrediteerd.
Een passiefrekening die vermeerdert, wordt gecrediteerd.
Een passiefrekening die vermindert, wordt gedebiteerd.