Wanneer melding doen bij belastingdienst en/of registreren KVK?

Op dit moment heb ik een partij producten waar ik van af wil. Deze heb ik niet eerder ingekocht of dergelijke. Deze wil ik nu gaan verkopen.. Moet ik hiervoor een melding doen bij de BD en/of KVK. Ik ben student, ik denk zelf dat ik dit als overige inkomsten bij mn aangifte IB moet opvoeren. Moet ik ook BTW afdragen? Reacties zijn van harte welkom!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een eenmalige handel niet bedoeld om daar bestendig voordeel uit te halen en dat voordeel ook redelijkerwijs niet kan worden verwacht, is geen onderneming en ook geen bijverdienste dus geen bron van inkomen dus onbelast.
De feitelijke situatie is bepalend.
Je hoeft dus geen aangifte te doen als er geen belasting is te betalen. Fiscus zit niet om werk verlegen.
Voorbeeld een garageverkoop van overtollige huisraad (bij voorbeeld bij samenvoeging huishoudens door samenwoning).

NB1. als dit antwoord discutabel is dan zal de Belastingdienst (partner van Goeie vraag) dit antwoord wel corrigeren of nuanceren.

NB2. Als je deskundig en onafhankelijk advies wilt hebben dan moet je niet bij de fiscus zijn, want die is geen adviseur van ondernemingen of particulieren en zal doorgaans risicomijdend aan de veilige kant blijven bij eventuele vragen.