Mag ik BTW declareren van aanschaf mobiele telefoon?

Mag ik bij de aanschaf van een mobiele telefoon (voor zakelijk en privé) de btw declareren? Let op, de aanschaf van een los toestel, niet het abonnement. Ik gebruik mijn toestel nog steeds veel privé maar voor mijn bedrijf moet ik wat meer eisen aan het toestel stellen ivm bereikbaarheid, email, agenda enz.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
27.2K

Het beste antwoord

Je mag de BTW opgeven als voorbelasting op je BTW-aangifte. Gebruik je de telefoon deels zakelijk en deels privé, dan geldt dat je alleen de BTW terug kan krijgen voor het deel dat je zakelijk gebruikt.

Jij moet zelf bepalen welk percentage je privé gebruikt.

Hoe doe je dat? Dat hangt deels van de waarde van de telefoon af. Is de waarde minder dan € 450 (excl. BTW)? Dan tel je bij vak 5b van je aangifte omzetbelasting alleen de BTW over het zakelijke deel op.

Voorbeeld:
Je betaalt 200 euro BTW. Je gebruikt je telefoon voor 50% privé. Je trekt dus slechts 100 euro af als voorbelasting.

Is de waarde boven de €450? Dan krijg je te maken met de herzieningsperiode. In de vijf jaar vanaf de datum dat je het goed gaat gebruiken. In die periode is de hoeveelheid BTW-aftrek afhankelijk van het gebruik van dat goed. Ga je geleidelijk meer (of minder) privé-gebruik maken? Dan moet je controleren of je niet teveel BTW afgetrokken hebt en dat zonodig corrigeren.

Je mag kiezen hoe je dit in uw aangifte omzetbelasting doet. Je kan ervoor kiezen om het goed volledig als zakelijk vermogen te beschouwen. Je trekt bij aanschaf de hele BTW af als voorbelasting. Vijf jaar lang draag je via je aangifte omzetbelasting de BTW voor privégebruik af. Dit doe je in vak 1D (privé gebruik). Jaarlijks bepaal je het percentage privégebruik.

Voorbeeld
Stel de totale BTW is 200 euro. Dit is in 5 jaar 40 euro per jaar. Bij 20% privégebruik geef je dus jaarlijks €8 aan privégebruik op. In het laatste jaar is het privégebruik 50%. Dan geef je € 20 op.

De andere optie is om het gedeeltelijk als zakelijk en gedeeltelijk als privévermogen op te geven. Ook dan moet je jaarlijks controleren of je het niet geleidelijk aan meer privé bent gaan gebruiken. Dit kan je zonodig corrigeren op je aangifte omzetbelasting.

Voorbeeld:
Bij aanschaf bepaal je dat je het toestel 80% zakelijk gaat gebruiken. Je trekt dus 80% van 200 euro (= 160) af. Dat betekent dat je 40 euro in totaal aan privégebruik niet aftrekt. In jaar 1-4 blijft het privégebruik op 20%. In jaar 5 wordt het privégebruik opeens 50%. Voor dat jaar heb je al 40 : 5 = 8 euro niet afgetrokken, maar dat zou eigenlijk 20 euro moeten zijn. Je moet dus €12 als extra privégebruik opgeven.

De Belastingdienst legt het allemaal net iets cryptischer uit op de site, maar daar vind je nog meer voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als u de telefoon bij aankoop met BTW bon +tenaamstelling van u ingeschreven bedrijf(kamer van koophandel+btw nummer van belastingdienst) in uw boekhouding van u zaak verwerkt, kunt u de btw aftrekken.
Let wel , deze telefoon blijft eigendom van de zaak,met alle evt. boekhoudkundige gevolgen.
11 jaar geleden
Dat zou kunnen, boekhoudkundig kun je dan ook de factuur opsplitsen, maar dan zou je moeten weten hoeveel % van de tijd je je toestel privé gebruikt en hoeveel % van de tijd zakelijk. Je kan ook in het midden gaan zitten, dus 50% privégebruik en 50% zakelijk gebruik. Van de factuur financier je dan 50% privé. Van de andere 50% die je zakelijk financiert, dan kun je dus de BTW wel aftrekken.

Dus stel het toestel is 500 euro excl. BTW. Dan komt daar 21% BTW bij, dus zit je op 605 euro aan BTW. Hiervan financier je dus incl. BTW 302,50 euro privé, en zakelijk financier je ook 302,50 privé, alleen kun je dan nog 52,50 aan BTW aftrekken.

Om het boekhoudkundig op te lossen, zou je het toestel in eerste instantie zakelijk kunnen aankopen, en vervolgens privé voor 50% een factuur schrijven waardoor je qua BTW uit komt.