Wie heeft ervaring als ZZP-er naast een vaste baan? Ik ben verpleegkundige en heb een dienstverband van 40uur/week.

Ik zit er aan te denken om mijn diensten aan te bieden naast mijn huidige baan als verpleegkundige.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me niet verstandig, je hebt al genoeg energie nodig voor je huidige baan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je weet dat je - om voor de belastingdienst als ZZP'er aangemerkt te kunnen worden - minimaal 1225 uren per jaar moet werken voor je eigen onderneming? Dat komt neer op ongeveer 24 uur per week, en omdat je ook wel eens vakantie hebt of minder werk, zou je al gauw op een minimum van 26-28 komen. Daar mag je dan ook de niet-declarabele uren bij optellen, maar toch: naast een baan van 40 uur per week, is dat wel heel veel. Ik weet dat ondernemers zijn die zoveel uren draaien, maar voor de meeste mensen is zoiets niet vol te houden. Heb je al zoveel cliënten, of cliënten op het oog dat je aan die uren denkt te komen? Zo ja: overweeg dan in hoeverre het ook op lange termijn vol te houden is. Zo nee: zou werken als freelancer, of eventueel als verpleegkundige in loondienst voor bijvoorbeeld een PGB-houder een alternatief voor je kunnen zijn? Of wilde je in je onderneming niet als verpleegkundige werken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die 1225 uur is alleen als je alle aftrek en kortingen wil anders maakt het niet uit. Naar zou gewoon eens gaan babbelen bij de KVK en een boekhouder of het wel rendabel is naast een fulltime baan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen voor kortingen, Deaal, ook om te voorkomen dat de belastingdienst je werkzaamheden ziet als verkapte loondienst. Dat heeft namelijk behoorlijk wat gevolgen voor de opdrachtgever én - nemer. Maar wat is een ZZP'er die niet door de belastingdienst als ZZP'er wordt aangemerkt? Dat is toch gewoon een freelancer?

Antwoorden (2)

Hoewel de term ZZP-er veel wordt gebruikt is het niet een term die door bijvoorbeeld de belastingdienst wordt gebruikt. Zij hanteren het begrip ondernemer, danwel starter.

Voor elke starter en zeker wanneer je al 40uur/week verplichtingen hebt is vooronderzoek belangrijk, op de site van de belastindienst is veel goede info te vinden, zie link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dag Boots25,

Als je gaat werken als zzp’er is het belangrijk dat je goed van start gaat. Ook als je naast je zzp-werkzaamheden een baan hebt. Lees onze informatie voor zzp’ers. Klik hiervoor op onderstaande link.

Je kunt je ook opgeven voor een startersavond. Samen met de Kamer van Koophandel informeren we je bijvoorbeeld over je administratie en aftrekbare kosten. Je kunt je bij ons opgeven voor een startersavond. Klik hiervoor op de tweede link.

Met vriendelijke groet,

Pim
Webcareteam Belastingdienst